Nya Porsche 911 Turbo och Turbo S Cabriolet

De officiella bilderna tillsammans med fakta om nya Porsche 911 Turbo och Turbo S Cabriolet är nu officiella. Nya 911 Turbo S Cabriolet med 560 hk ger maximalt vindrufs och gör 0-100 km/h på endast 3,2 sekunder.
Annons

Nya Porsche 911 Turbo och Turbo S Cabriolet
Det är snart dags att premiärvisa nya Porsche 911 Turbo och Turbo S Cabriolet, leveranserna lär börja lagom till vårsolen nästa år. Klicka på bilden för att hoppa till bildgalleriet.

Nya generationen Porsche 911 Turbo och Turbo S Cabriolet ska få sin publika premiär på Los Angeles Auto Show i slutet på november, men redan nu har de officiella bilderna kommit från Porsche. Som väntat blir det inga stora överraskningar jämfört med de spionbilder som vi fick i somras på Porsche 911 Turbo och Turbo S Cabriolet.

Karossen på Porsche 911 Turbo och Turbo S Cabriolet är den bredaste som erbjuds, 1.878 millimeter, 28 millimeter bredare än 911 Carrera 4. Tygsuffletten har en ram i magnesium och kan öppnas/stängas på endast 13 sekunder i hastigheter upp till 50 km/h.

Precis som coupémodellen av Porsche 911 Turbo lanseras båda versionerna, Porsche 911 Turbo Cabriolet och Turbo S Cabriolet, samtidigt. Motoralternativen känner vi igen och den 3,8 liter stora boxersexan ger 520 hk i Turbo Cabriolet och toppeffekten ökas till 560 hk i Turbo S Cabriolet. Turbo Cabriolet har 660 Nm vilket ökas tillfälligt till 710 Nm vid ”overboost”, motsvarande siffror för Turbo S Cabriolet är 700 och 750 Nm. Sjuväxlad PDK-låda är enda alternativet, manuell låda erbjuds inte längre till Porsche 911 Turbo och Turbo S Cabriolet.

Porsche 911 Turbo Coupé och Turbo S Coupé har en uppgiven acceleration 0-100 km/h på 3,2 respektive 3,1 sekunder. De något tyngre cabrioletmodellerna blir bara marginellt långsammare, siffrorna 0-100 km/h är 3,5 respektive 3,2 sekunder för Porsche 911 Turbo och Turbo S Cabriolet. Båda modellerna har sin toppfart begränsad till 320 km/h.
 

En av nyheterna som vi också känner igen från nya 911 GT3 är den självstyrande bakaxeln på nya 911 Turbo Cabriolet. I hastigheter under 50 km/h styr bakhjulen på motsatt håll som framhjulen och det förkortar i teorin axelavståndet med 250 millimeter, vilket gör att bilen styr in kvickare och blir lättare att parkera. Från 50 till 80 km/h pekar bakhjulen rakt fram och över 80 km/h svänger bakhjulen på samma håll som framhjulen, vilket motsvarar en förlängning av axelavståndet med hela 500 millimeter.

Den ”virtuellt” förlängda hjulbasen gör att nya Porsche 911 Turbo Cabriolet och Turbo S Cabriolet upplevs som stadigare i höga hastigheter och Porsche hävdar att chassit samtidigt reagerar snabbare vid ingången av kurvor. Aktiva krängningshämmare är standard på 911 Turbo S Cabriolet och tillval till 911 Turbo Cabriolet, samma sak de aktiva motorfästena som ger både komfort och kan bli stumma vid högre effektuttag.

Den nya Turbo-modellerna har blivit cirka 15 procent snålare än sina föregångare, trots effektökningen. Förbrukningen anges för 911 Turbo Cabriolet och 911 Turbo S Cabriolet till följande; stad: 13.4 liter/100 km; landsväg: 7.8 liter/100 km; blandad körning: 9.9 liter/100 km. CO2-utsläppet är 231 g/km.
 

Annons
Annons
Rulla till toppen