Nu verkar det äntligen som att Lamborghini börjar bli klara med ersättaren till dagens Gallardo. Nya Cabrera visas antagligen upp på Genèvesalongen 2014 och får helt ny design.
Spionbilderna visar att Lamborghini försett Cabrera med ordentligt stora luftintag, både i fronten, framför de bakre hjulhusen och bakom dörrarna.
Tekniken under skalet kommer från nästa generation Audi R8, som lanseras 2015, och som får ett aluminium- och kolfiberchassi. Enligt källor till Autocar väger strukturen 24 kilo mindre än i dagens Audi R8. Målet är att Lamborghini Cabrera ska väga mindre än 1.500 kilo.
Lamborghini Cabrera blir något längre än dagens Gallardo. Tillsammans med ett längre axelavstånd innebär det bättre utrymmen.
Designen bjuder på många skarpa veck, precis som på Lamborghini Aventador, och några av designdetaljerna känns igen från Sesto Elemento.
Medan många biltillverkare går över till turboladdning väljer Lamborghini istället att fortsätta använda V10-motorn på 5,2 liter. Effekten skruvas upp till omkring 600 hästkrafter och vridmomentet blir 540 Nm. Trots att motorn alltså inte är överladdad klarar den Euro 6-kraven.
Lamborghini hakar heller inte på trenden med att enbart erbjuda automatlåda. Åtminstone inte om vi ska tro uppgifterna i Autocar. Som standard kommer en 6-växlad manuell låda, men köparna kan också välja en 7-stegad dubbelkopplingslåda som kommer från Audi. Den ersätter dagens 6-stegade robotiserade låda (E-gear) som sitter i Lamborghini Gallardo.
Nykomlingen Cabrera blir fyrhjulsdriven, men Lamborghini har också planer på att lansera bakhjulsdrivna specialversioner av Cabrera.