Nya Mini kommer i höst – med två nya motorer

Tredje generationen Mini ska snart lanseras och nu får vi alla fakta om de nya motorerna, både tre- och fyrcylindriga. För första gången får också Mini elektroniskt styrda stötdämpare, liksom aktivt fotgängarskydd. Mini växer något i storlek, men blir ändå lättare tack vare höghållfast stål.
Annons

Nya Mini kommer i höst – med två nya motorer
En motorkåpa är allt som Mini bjuder på i bildväg, så här långt. Men i november ska den tredje generationen Mini presenteras och då blir det både tre- och fyrcylindriga motorer under huven – som för övrigt öppnas automatiskt för att skydda fotgängare vid påkörning. KLICKA PÅ BILDEN FÖR STÖRRE VERSION

Sedan relanseringen 2001 i BMW:s regi har Mini hunnit ömsa skinn en gång och fått flera syskonmodeller. I november är det dags för generation tre av Mini och utseendet har vi redan fått kläm på med hjälp av konceptbilen Mini Vision Concept och de många spionbilder av Mini som publicerats.

Tredje generationen Mini blir först ut med BMW:s nya, framhjulsdrivna plattform UKL1. BMW har satsat enorma pengar i denna bygglåda som ska bilda grund för minst tolv nya bilmodeller de närmaste åren – både hos BMW och Mini. Längden kan varieras mellan 3,8 till 4,4 meter, höjden medger även familjebuss/crossover och plattformen är förberedd för batteripaket till hybridmodeller.

Den trecylindriga bensinmotorn som debuterar i tredje generationen Mini är på 1,5 liter och ger jämna 100 kW, det vill säga 136 hk. Trepipen ger 220 Nm redan vid 1.250 r/min, tillfälligt 230 Nm med ”overboost”.

Den helt nya, fyrcylindriga bensinmotorn är på 2,0 liter och det är alltså ett hopp upp i storlek jämfört med de tidigare 1,6-litersmotorerna. Toppeffekten anges till 141 kW/192 hk och även här levereras maximala vridmomentet redan vid 1.250 r/min, 280 Nm (300 Nm tillfälligt med overboost).

Maxvarvet på båda motorerna är 6.500 r/min och de kan utrustas med antingen sexväxlad manuell låda eller automatlåda. Än så länge är det inte klart om den 8-stegade automatlådan, som finns i resten av BMW:s modellprogram, också hamnar i Mini. Stopp/start-system är standard på alla versioner.

De nya motorfamiljerna hos BMW/Mini bygger på en cylindervolym på 0,5 liter. Det innebär att trecylindrigt blir 1,5 liter, fyrcylindrigt 2,0 liter och sexorna är på 3,0 liter.

När vi då får höra att den nya dieselmotorn till Mini är på 1,5 liter förstår vi att den har tre cylindrar. Toppeffekten anges till 85 kW/116 hk med maxvridet 270 Nm.

Nya Mini kommer i höst – med två nya motorer
BMW testar just nu tredje generationen Mini, som lanseras senare i höst. Designen bjuder inte på några större överraskningar. Foto: SB Medien

Den nya Minimodellen växer en aning på alla ledder, men trots det blir nykomlingen lättare än den nuvarande modellen med hjälp av en stor andel höghållfast stål. BMW/Mini ska också använda samma teknik som VW där man förbehandlar plåtarna med värme och efterföljande kylning, vilket ger liknande fördelar som smidda ståldetaljer.

För första gången kommer också elektroniskt styrda stötdämpare som justeras automatiskt i en Mini. Två lägen blir aktuella: sport och komfort.

Säkerheten har ökats på en mängd områden på nya Mini. Bland annat ska fotgängarskyddet bli bättre med hjälp av en pyroteknisk lyftning av motorhuven, något som aktiveras vid 20–55 km/h med sensorer i stötfångarna.

BMW avslöjar också att nya Mini får ett nytt system för att kompensera för ”torque steer” i de starkare modellerna, där kraften brukar kännas i ratten. Hjulupphängningen har byggts om för att sänka vikten, speciellt den ofjädrade vikten. Bakvagnen på Mini är konstruerad för att ge mer utrymme för bagage och baksäte.

Tredje generationen Mini dyker alltså upp senare under hösten och försäljningen drar förmodligen igång tidigt 2014.

Annons
Annons
Rulla till toppen