I mars såldes de allra sista nya Saabmodellerna på auktion – med en liten hake: de fick absolut inte tas i trafik. Trots det har Michèl Annink nu lyckats få igenom sin 9-5 SportCombi med godkänt resultat.
Detta är alltså den första 9-5-kombin som tas i trafik i Sverige på lagligt sätt. Michèl Annink köpte sitt exemplar, lackat i Arctic White med 1,6-litersmotorn och 180 hästkrafter, på KVD:s auktion. Men vägen till en fullt godkänd bil har varit lång.
”Det var inte ett enskilt problem, utan flera. När bilarna såldes hos KVD sa de att bilarna inte gick att registrera. Det stämmer att vissa dokument saknades, men det fanns ändå möjlighet att få bilen enhetsgodkänd i EU”, säger Michèl Annink.
Saab hade inte hunnit ordna alla papper för nya 9-5 SportCombi innan företaget gick i konkurs. Men efter att Michèl Annink kontaktat en Saabhandlare i Kiel, som också kör en 9-5 SportCombi, lyckades han få bilen godkänd i Tyskland.
Men när Michèl Annink sedan skulle ”översätta” godkännandet i Tyskland till Sverige blev det tvärstopp. Bilen blev underkänd hos Bilprovningen trots att den alltså redan blivit godkänd i Tyskland.
”Transportstyrelsen får inte underkänna ett registreringsbevis från ett annat EU-land. Det tog fyra månader för mig att överklaga, men till slut fick jag rätt”, säger Michèl Annink.
• Det här måste vara en väldigt speciell bil för dig, med tanke på hur lång tid det tagit att få den godkänd?
”Jag brinner för Saab och har gjort det sedan jag var 11–12 år gammal. Jag är en riktig Saabnörd. När jag fick höra om Saabauktionen tänkte jag att det var nu eller aldrig. Då var jag inte så bekymrad över om det skulle gå att registrera bilarna eller inte.”
• Vad ser du fram emot mest med bilen just nu?
”Den ska inte bli en bruksbil, det skulle inte kännas rätt, den är så speciell och unik. Som en nygammal veteranbil! Jag ska köra den på vackra sommardagar, men förmodligen blir det också lite mer än så.”