Volkswagen Up-familj växer med ytterligare en medlem. Nya Twin Up hämtar hela drivlinan från teknikkonceptet XL1.
Det innebär att Volkswagen Twin Up får en liten, tvåcylindrig dieselmotor på 0,8 liter. Tillsammans med en elmotor hamnar effekten på 75 hästkrafter och vridmomentet på 215 Nm. En 7-stegad dubbelkopplingslåda är standard.
Den minimala dieselmotorn gör knappast Volkswagen Twin Up till någon autobahnraket: 0–100 km/h går på 15,7 sekunder och toppfarten är 140 km/h. Men accelerationen till 60 km/h går på 8,8 sekunder och det borde räcka för de flesta i stadstrafik.
Volkswagen Twin Up fixar fem mil på enbart eldrift, och bränsletanken rymmer 33 liter. Volkswagen lovar att nya Twin Up ska klara sig på 1,1 l/100 km – men det beror delvis på den ”snälla” förbrukningsnormen för hybridbilar. Därmed blir den nästan lika snål som experimentbilen XL1.
Utsläppen för Twin Up blir 27 g/km och föraren kan välja ett särskilt ”E-läge” där enbart elmotorn jobbar, i farter upp till 125 km/h. Förbrukningen kan stiga till 3,5 l/100 km om batteriet är tomt.
Än så länge befinner sig Volkswagen Twin Up på konceptstadiet, men det dröjer inte länge innan vi får se en mer produktionsfärdig version. Den dyker upp redan på bilsalongen i Tokyo senare i november.