GM fortsätter kapa – 80-årigt bilmärke bort

General Motors ska upphöra med bilproduktion i Australien 2017. Därmed ser vi slutet på Australien som bilbyggarnation då Ford lägger ner 2016 och även Toyota sagt att man inte kan fortsätta om leverantörerna går i konkurs. Hos Holden försvinner 2.900 jobb men totalt kan det handla om 50.000 anställda i Australien som mister sin anställning.
Annons

GM fortsätter kapa – 80-årigt bilmärke bort
Holdens marknadsandel i Australien kan historiskt liknas vid Chevrolet i USA. Under 50-talet var det en våldsam tillväxt och dominansen fortsatte under 60- och 70-talen. Men sen hårdnade konkurrensen och idag har Holden bara tio procent av marknaden. Allt för lite för att upprätthålla en egen produktion.

Samtidigt som General Motors meddelade att Mary Barra blir företagets första kvinnliga vd berättade man en betydligt tråkigare nyhet: produktionen av Holden läggs ner 2017. Därmed avslutar GM en historia av bilbyggande i Australien som sträcker sig ända tillbaka till 1948.

Holden grundlades redan 1856 men då handlade det om produktion av sadlar och annan utrustning. 1908 började man med produkter till bilar, senare karosstillverkning och Holden köptes av General Motors 1931.

Efter andra världskriget startade GM bilproduktion i Port Melbourne, Australien. Under 50-talet blev Holden mycket framgångsrika och kom att dominera försäljningen i Australien under decennier.

GM fortsätter kapa – 80-årigt bilmärke bort
Holden Ute SSV Redline med V8-motor på 6,0 liter och pickupflak bak – sådana här bilar byggs bara i Australien! Men det roliga är snart slut, 2017 lägger GM ner Holden-fabrikerna i Australien. KLICKA PÅ BILDEN FÖR STÖRRE VERSION

Enligt General Motors är det en ogynnsam valutakurs, höga produktionskostnader och en allt för liten hemmamarknad (cirka 1,1 miljon bilar årligen) som ligger till grund för beslutet att lägga ner Holdens produktion. Holden blir kvar som varumärke och återförsäljarorganisation men inga bilar ska byggas i Australien.

De direkta konsekvenserna är att 2.900 personer mister sina jobb och totalt sett med leverantörer och underleverantörer inräknade kan det handla om så mycket som 50.000 jobb som försvinner i Australien.

Den enda produktionsenhet som GM planerar att behålla är motorfabriken i Port Melbourne, som byggdes 2003 och producerar V6-motorer.

Beskedet från GM följer tätt in på Fords beslut i maj att lägga ner Ford Australia 2016, vilket därmed avslutar en epok av biltillverkning som startade redan 1925.

Sedan återstår bara Toyotas biltillverkning i Australien och de har redan sagt att en fortsatt produktion utan både Ford och GM blir mycket svår, eftersom det innebär att många av de 150 leverantörer som finns i Australien sannolikt går i konkurs.

Historiskt sett har en stor andel av de bilar som sålts i Australien också byggts där. Men andelen har minskat och de senaste åren har tre fjärdedelar av alla bilar importerats. Om också Toyota beslutar sig för att lägga ner tillverkningen i Australien är det slutet för en nästan sekellång biltillverkning.

Annons
Annons
Rulla till toppen