GM säljer sina aktier hos Peugeot – skalar ner alliansen

Alliansen mellan General Motors och PSA Peugeot Citroën har knakat betänkligt och kanske är den på väg att lösas upp. GM meddelade idag att man ska sälja sin andel på sju procent av PSA. En del gemensamma projekt läggs ner men ett visst samarbete mellan GM och PSA verkar man ändå vilja ha.
Annons

GM säljer sina aktier hos Peugeot – skalar ner alliansen
Så här såg det ut i februari 2012, GM:s vd Dan Akerson och PSA:s styrelseordförande Philippe Varin skriver under samarbetsavtalet. Första bilen som utvecklas gemensamt ska komma 2016, sa man då – återstår att se hur det blir i verkligheten. Efter årsskiftet har både Akerson och Varin lämnat sina uppdrag.

General Motors meddelade idag att man ska sälja hela sin andel i PSA, det vill säga Peugeot och Citroën. Totalt handlar det om drygt 25 miljoner aktier, som GM köpte i början av 2012, vilket motsvarar sju procent av PSA.

Motivet till försäljningen är att ”investeringen i PSA inte längre behövs” enligt GM Europes styrelseordförande Steve Girsky. Samtidigt betonade Girsky att den strategiska PSA–alliansen fortsätter med gemensamma inköp, delade plattformar och korsvis produktion (Opelmodeller kan byggas hos PSA, och vice versa).

GM säljer sina aktier hos Peugeot – skalar ner alliansen
GM:s Steve Girsky är nog måttligt imponerad över samarbetet med PSA.

Nivån på de besparingarna som samarbetet skulle ge skruvas ner något. Målet var att spara två miljarder dollar årligen senast 2018 – fördelat ungefär lika mellan PSA och GM – men nu är prognosen 1,2 miljarder dollar i sparade utgifter.

Sedan långt tidigare vet vi att någon gemensam plattform till mellanklassen inte gick att enas kring, den som skulle ha kunnat delas mellan Insignia, 508 och C5. Inte heller en plattform för B-segmentet gick att åstadkomma, den skulle varit aktuell för kommande 208, C3 och Corsa. Nyheten idag är att den gemensamma, lilla bensinmotor som GM och PSA tänkt utveckla inte heller blir av.

Däremot fortsätter projektet med en mellanstor crossover i C-segmentet, en plattform som skulle kunna bilda grund till nästa generation Opel Zafira. Även en plattform för familjebuss (MPV) i B-segmentet fortskrider. Det tredje gemensamma projektet är en ”hantverkarbil” i B-segmentet som ska baseras på PSA-teknik och användas av Opel.

Någon snabb skilsmässa mellan GM och PSA verkar det alltså inte bli, men sprickan mellan de två företagen är nu inget som det bara skvallras om i branschen utan fullt tydlig. De källor som vi pratat med inom de berörda företagen vittnar om stora samarbetssvårigheter mellan fransmän, tyskar och amerikaner. Inte på det personliga planet utan mest för att företagen är uppbyggda på helt olika sätt med en ”kultur” som sitter i väggarna och därför inte låter sig ändras utan vidare.

I onsdags bekräftade PSA att man för förhandlingar med kinesiska Dongfeng Motor om ett kapitaltillskott på mellan 4–5,5 miljarder dollar. Senare meddelade GM att man stöttar PSA i dessa ansträngningar men idag vet vi varför – GM avslutar alltså sitt delägarskap i PSA.

Enligt nyhetsbyrån Reuters är det sannolikt att Dongfeng och franska staten blir delägare i PSA med vardera 20 procent men det är inget som PSA kommenterat. Affären lär inte bli klar innan helgerna, utan snarare någon gång i januari–februari.

Amerikanska staten sålde nyligen sin sista aktiepost i General Motors och företaget står därmed fritt från statligt ägande, något man eftersträvat ända sedan rekonstruktionen 2009. Att ge sig in i ett nytt, statligt beroende via PSA och franska regeringen är något som GM aktar sig noga för.

   

Annons
Annons
Rulla till toppen