Vrålsnabb: Mercedes GLA 45 AMG

Äntligen har Mercedes GLA 45 AMG blivit officiell och vi kan leverera faktauppgifter, högupplösta foton och video. Som ”skogsmulle” blir Mercedes GLA 45 AMG vrålsnabb med 360 hk, sjustegad låda och fyrhjulsdrift som 0–100 km/h på under fem sekunder.
Annons

 

Mercedes GLA 45 AMG sällar sig nu till en allt större familj av AMG-bilar som grundar sig på Mercedes suvmodeller och crossovers. De som önskar sig en AMG-version kan redan välja på G 65 AMG, G 63 AMG, GL 63 AMG och förstås ML 63 AMG – samt nu det femte syskonet i form av Mercedes GLA 45 AMG.

De av er som tycker sig känna igen modellen har helt rätt, Mercedes visade ett ”koncept” av GLA 45 AMG på Los Angeles Auto Show i höstas och modellen antyddes också på Frankfurtsalongen.

Utseendemässigt är det alltså inga större överraskningar jämfört med tidigare konceptbilar. Mercedes GLA 45 AMG får sänkt sportfjädring jämfört med vanliga GLA, AMG sportavgassystem, speciella fälgar och en aerodynamiksats. Invändigt hittar vi kolfiberpaneler och en ganska sparsmakat designad interiör med sportratt och AMG:s sportstolar som tydligaste tecken på att detta är en speciell modell.

Samma drivlina som vi redan upplevt i Mercedes A 45 AMG och coupéversionen CLA 45 AMG återfinns i den lågbyggda ”skogsmullen” Mercedes GLA 45 AMG. Det innebär en hårdtrimmad 2,0-liters turbofyra som ger 360 hk (265 kW) och 450 Nm som mest. Fyrhjulsdrift och sjustegad automatlåda är standard.

Prestandasiffrorna behöver vi nu inte gissa oss till längre och mycket riktigt hamnar tiden 0-100 km/h under fem sekunder, närmare bestämt 4,8 sekunder. Toppfarten är elektroniskt begränsad till 250 km/h.

Trots hög effekt och snabba prestanda är bränsleförbrukningen måttlig. Enligt EU-cykeln ska Mercedes GLA 45 AMG dra endast 7,5 l/100 km med ett CO2-utsläpp på 175 g/km. Några priser för GLA 45 AMG anger inte Mercedes i skrivande stund.

   

Annons
Annons
Rulla till toppen