Chefen missnöjd med Passat: ”Han var rasande”

Volkswagen ska köra om både Toyota och GM för att bli världens största biltillverkare. Men nu kan mugghållarna och stolsjusteringen i Volkswagen Passat sätta käppar i hjulen.
Annons

Chefen missnöjd med Passat:
Volkswagen bygger USA-versionen av Passat i Tennessee.
Chefen missnöjd med Passat:
Martin Winterkorn är inte nöjd med kvalitetskänslan i USA-versionen av Volkswagen Passat.

Volkswagen har ett minst sagt ambitiöst mål – att bli världens största biltillverkare. Men för att slå General Motors och Toyota, som just nu tävlar om förstaplatsen, måste Volkswagen lyckas på USA-marknaden.

Försäljningen ökade i USA både 2011 och 2012, enligt nyhetsbyrån Reuters, men sedan dess har Volkswagens försäljning på USA-marknaden minskat. Det har länge ryktats om en sjusitsig suv-modell från Volkswagen, ett steg ovanför Touareg i modellprogrammet.

”Att ha en konkurrenskraftig crossover skulle vara ett enormt steg för Volkswagen i USA”, säger Jürgen Pieper, analytiker på Bankhaus Metzler i Frankfurt till Reuters.

Kvällen innan Detroitsalongen öppnade meddelade koncernchefen Martin Winterkorn att konstruktionsarbetet redan är påbörjat och den nya, sjusitsiga suvmodellen ska vara klar att lansera till 2016. Det innebär att den förmodligen kan visas upp i ett nästan färdigt konceptskick under nästa år. Om modellen även är avsedd för Europa berättade inte Winterkorn, ej heller var den ska byggas.

Men att öka försäljningen på USA-marknaden är lättare sagt än gjort. Kulturkrocken mellan amerikanska och europeiska köpare är stor. En utmaning för Volkswagen är att många USA-kunder inte prioriterar hög kvalitetskänsla, utan läcker design och bra prestanda, enligt Jim Ziegler, som är bilkonsult i USA.

Chefen missnöjd med Passat:
Volkswagen Crossblue är fortfarande en konceptbil, men under söndagen bekräftade koncernchefen Martin Winterkorn att modellen är påbörjad och ska lanseras 2016. På USA-marknaden behövs en stor suv-modell för att locka kunder.

Nyligen retade chefen för Volkswagengruppen, Martin Winterkorn, upp sig på kvalitetskänslan. På ett provkörningsevent tillsammans med andra VW-chefer blev han bland annat besviken på instrumentpanelerna och spaken för stolsjusteringen.

”Han var rasande”, sade en VW-chef som inte ville uppge sitt namn för Reuters. Martin Winterkorn har gjort sig känd för att vara noggrann med detaljer, och på bilmässorna går han ofta runt för att titta närmare på konkurrentbilarna.

Ytterligare ett bevis på att Volkswagen inte alltid prioriterat USA-köparna särskilt högt är att bilarna länge hade för små mugghållare. VW-cheferna försvarade sig med att de designade en bil, inte en restaurang.

”Vi måste tala om för dem att bilen är vad köparna vill att den ska vara – ett motell, en restaurang, en dator på hjul…”, säger en återförsäljare till nyhetsbyrån.

Men förhoppningarna inför den kommande suv-modellen är stora. Volkswagen har visat upp två konceptbilar på suv-temat – Crossblue och Crossblue Coupé – och nu är det bekräftat att Mercedes och BMW snart får konkurrens i suv-klassen på USA-marknaden. Winterkorns mål är att nå en miljon levererade bilar i USA inom VW Group (Volkswagen + Audi) senast 2018.

Läs också: Winterkorn kollar in Hyundai i30 – och han är sur
Läs också: Kia Carens testas av VW-chefen Winterkorn

Annons
Annons
Rulla till toppen