Däcket som är både dubbat och dubbfritt

Nu visar Nokian ett friktionsdäck med dubbar som går att fälla ut vid behov – något som föraren gör själv med en knapp inne i bilen. Tekniken är helt världsunik och Nokian är väldigt hemlighetsfulla hur man bär sig åt, egentligen.
Annons

Nej, det är inte dags för aprilskämt riktigt ännu. Nokian visar upp ett däck som är både dubbat och dubbfritt på samma gång. Föraren kan själv välja vilket med en knapp på instrumentbrädan.

Än så länge handlar det dock om ett koncept, och om friktionsdäcket med utfällbara dubbar någonsin blir verklighet återstår att se. Däcken blir en slags två-i-ett-lösning som kan användas både i hala backar och inne i storstäder med dubbdäcksförbud.

Mönstret i Nokians nya konceptdäck är identiskt med mönstret i Hakkapeliitta 8 SUV, som är särskilt utvecklat för suvar. Dubbstommen rör sig inte när dubbarna fälls in – istället rör sig dubbstiftet av hårdmetall mitt i dubben. Exakt hur tekniken fungerar avslöjar inte Nokian eftersom man just nu söker patent på det ”dubbade dubbfria däcket”. Hur många patent det rör sig om vill man inte heller säga, men berättar så mycket att det är ”fler än fem patent”.

”Vårt nya konceptdäck är en enorm teknisk uppvisning. Vårt unika dubbkoncept kan bli verklighet en dag. Som föregångare på vinterdäck vill vi på det här sättet visa att det är möjligt att göra ett vinterdäck som fungerar både som ett dubbdäck och som ett dubbfritt vinterdäck”, säger Matti Morri, chef för Nokian Tyres tekniska kundservice.

Den första tanke man får är att den mekaniska kraften i de utfällda dubbarna åstadkoms med hjälp av den komprimerade luften i däcket. Men personer som var på plats vid presentationen i Finland berättar att man inte hör något ”pysande” när dubben går ut och in. Om den trycksatta luften används så är det i så fall ett slutet system inuti däcket.

Nokians tekniker avslöjade så mycket som att hela systemet ligger inuti däcken. Det finns alltså ingen vidhängande teknik eller komponenter som sitter i fälgarna eller på andra ställen i bilen – förutom själva knappen för in- och utfällning av dubben.

Hur länge det kan dröja innan däcken med utfällbara däck når marknaden ville Nokian inte spekulera kring, inte heller vilken merkostnad det blir jämfört med konventionella däck.

Annons
Annons
Rulla till toppen