Nya Peugeot 108 – alla fakta och bilder

Här har ni helt nya Peugeot 108, ersättaren till 107, som mäter 347 centimeter och bantats till under 900 kilo. Trots små mått erbjuds hela 750 liter bagageutrymme med baksätet nedfällt och de som vill åka öppet kan välja till tygtak. Fyra olika trecylindriga motorer erbjuds när bilen kommer till Sverige i sommar och den snålaste har ett CO2-utsläpp på 88 g/km.
Annons

Nya Peugeot 108 – alla fakta och bilder
Peugeot 108 kommer i tre olika utrustningsnivåer; Access, Active och Allure. Därtill kan man välja att personifiera sin bil med sju exteriöra och tre interiöra teman. De omfattar utvändiga dekaler, höljen för ytterbackspeglar, invändiga dekaler, golvmattor, nyckelhölje och klädslar. Färg och finish på instrumentpanelen och mittkonsolen finns också i en rad variationer. KLICKA PÅ BILDEN FÖR STÖRRE VERSION

De som vill ha en kompakt, smidig bil som är lätt att parkera i stan har haft många alternativ – som kanske inte alltid har varit så roliga att köra eller titta på. Men modeller som exempelvis Mini Cooper och Fiat 500 har visat att detta lilla segment inte behöver vara tråkigt, varken när det gäller design eller upplevelse bakom ratten.

Det senaste dygnet har vi fått två tuffa utmanare i segmentet, under natten presenterade Renault sin nya generation Twingo och nu är det dags för franska konkurrenten Peugeot att visa upp helt nya 108 – efterträdaren till Peugeot 107.

Designmässigt ansluter Peugeot 108 till den stil som chefsdesigner Gilles Vidal stakade ut med 508 och sen fortsatte med alla övriga modeller, senast 208, 2008 och 308.

På utsidan hittar vi lite fler kromdetaljer, bland annat i fronten, en kromad list följer midjelinjen längs sidan och bakljusen är utmejslade för att skapa ett tredimensionellt intryck. Bakluckan består av en mörktonad glaslucka som döljer gångjärnen och går hela vägen från takspoilern till stötfångaren.

På insidan har Peugeot fortsatt i samma stil som storebror 308 och förenklat designen med flera funktioner åtkomliga via den sju tum stora pekskärmen. Via pekskärmen når man ljudanläggningen, navigation, applikationer men också sin smartphone via blåtand eller kabel.

Med ”Mirror Screen” får man direkt tillgång till funktioner i telefonen, som navigation, musikspelare och andra applikationer. Systemet arbetar med hjälp av MirrorLink (industristandard) och pekskärmen kan användas för att styra enheten. Tekniken stödjer Android, RIM, Windows och Apples iOS. Vissa appar kan också styras via röstkommandon, beroende på vilken telefon som används. 

Peugoet 108 kommer som tre- och femdörrarskaross samt dessutom som ”Top” – med tygtak. Det elektriskt styrda tygtaket finns i tre kulörer och fullt öppet har man en 80 centimeter bred och 76 centimeter lång öppning.

Yttermåtten är kompakta på Peugeot 108 med en längd på bara 347 centimeter, 162 centimeter bredd och en svängradie på 9,6 meter. Lastutrymmet mäter 196 liter (utan reservhjul) och fäller man baksätet utökas volymen till 750 liter. Lastutrymmet mellan hjulhusen är en meter brett. Andelen höghållfast stål är stor i nya Peugeot 108 och tillsammans med övrig bantning har vikten kunnat hållas nere till 840 kilo.

Passagerarna skyddas av sex krockkuddar, två främre (passagerarkrockkudden kan kopplas ur), två främre sidokrockkuddar samt två sidokrockgardiner för fram- och baksäte. De två bakre sätena är utrustade med Isofix-fästen.

Vid den svenska lanseringen i slutet på sommaren erbjuds Peugeot 108 med fyra trecylindriga motorer:

* 1,0 e-VTi 68 hk, femväxlad manuell (stopp/start), 88 g/km CO2.

* 1,0 VTi 68 hk, femväxlad manuell, 95 g/km CO2.

* 1,0 VTi 68 hk, femväxlad automat, 97 g/km CO2.

* 1,2 VTi Puretech 82 hk, 5-växlad manuell, 99 g/km CO2.

Svenska priser för nya Peugeot 108 är inte klara ännu. Peugeot 108 ingår i en ”familj” av tre modeller tillsammans med Citroën C1 och Toyota Aygo, precis som vid föregående generation. Citroën C1 ska presenteras inom kort och vi lär även få se nya Toyota Aygo innan Genèvesalongen öppnar.

Annons
Annons
Rulla till toppen