Citroën bjuder på flera nyheter på årets upplaga av bilsalongen i Genève. Förutom C4 Cactus kommer en helt ny C1, som förmodligen bygger på samma teknik som Peugeot 108. Dessutom släpper Citroën en högbyggd version av C5.
Modellen heter C5 Cross Tourer och hamnar i samma storleksklass som Volkswagen Passat Alltrack och Skoda Octavia Scout. Precis som de andra bilarna i klassen blir detta en så kallad ”softroader” – fokus ligger alltså inte på bästa möjliga terrängegenskaper.
Nya C5 Cross Tourer får en uppdaterad version av Citroëns kända gashydrauliska fjädring som kan ställas i tre olika höjder. I hastigheter upp till 10 km/h är bilen sex centimeter högre än en vanlig C5, upp till 40 km/h är fjädringen höjd med fyra centimeter och upp till 70 km/h är bilen 1,5 centimeter högre. I högre hastigheter sänks bilen för att förbättra luftmotståndet.
Tyvärr har Citroën C5 fortfarande inte fyrhjulsdrift. Däremot finns ett ”smart antispinnsystem” som ska ge bättre fäste i snö och lera. Cross Tourer-versionen får också 18-tumsfälgar, bredare hjulhus, kromade backspegelkåpor samt hasplåtar i aluminium både fram och bak.
Tekniken under skalet känner vi igen från vanliga Citroën C5, vilket innebär dieselmotorer på mellan 115 och 200 hästkrafter. V6-dieseln på 240 hästar är alltså inte aktuell. Än så länge är det inte känt om C5 Cross Tourer också får ta del av Citroëns nya Blue HDI-motor på 150 eller 180 hästar, som bland annat dyker upp i DS5.