Bilförsäljningen i Sverige fortsätter öka. Februari blev en riktigt bra månad med en ökning på 20 procent jämfört med samma månad förra året. Enligt Bertil Moldén, som är vd för Bil Sweden, beror köpruschen bland annat på ökad köpkraft hos hushållen, låga räntor, låg inflation och bättre konjunktur.
I januari och februari registrerades totalt 20 nya Saab 9-3. Det ger Nevs en marknadsandel på 0,04 procent. Däremot har inte en enda privatperson köpt en Nevs-Saab hittills i år – samtliga bilar har sålts till juridiska personer.
Samtidigt fortsätter Dacia rusa bland de svenska försäljningssiffrorna. I februari ökade lågprismärket med 604 procent. Även Hyundai, Lexus, Jaguar och Citroën klättrar i statistiken.
Lika bra går det inte för Smart, som inte sålt en enda bil i februari. Honda backade med 30 procent medan Audi och Peugeot tappade 13 respektive 15 procent.