Officiell: Maseratis nya koncept Alfieri

Är detta Genèvesalongens vackraste bil? Maserati visar upp nya konceptbil "Alfieri" och vi gissar – och hoppas – att det är nästa GranTurismo som vi nu fått ett smakprov på.
Annons

Officiell: Maseratis nya koncept Alfieri
Är detta nya Maserati GranTurismo? Vi vet inte, men konceptbilen ”Alfieri” presenteras på Genèvesalongen.

Genèvesalongen öppnar idag tisdag (4 mars) för mediafolket och Maserati visar upp sin nya koncept ”Alfieri”. Först läckte två bilder ut under natten, men nu har vi fått hela presspaketet med bilder och fakta. Längst ner på sidan finns en video från YouTube som visar när konceptbilen rullar in på mässan.

Officiell: Maseratis nya koncept Alfieri
Alfieri Maserati var med och grundade företaget för 100 år sedan.

Maserati firar 100-årsjubileum i år och anser sig själva vara i prima skick, speciellt nu när man har en ny plan för de kommande modellerna. Försäljningen har onekligen gått lysande och från 2012 till 2013, på bara ett år, ökade Maserati försäljningen med 150 procent – från 6.200 till 15.400 bilar.

Konceptbilen är döpt efter en av bröderna Maserati och den som grundade ”Officine Alfieri Maserati” för 100 år sedan.

Konceptbilen Alfieri skapades vid ”Maserati Centro Stile” i Turin av en grupp unga designers, ledda av Marco Tencone och Lorenzo Ramaciotti. Med fyrdörrarsmodellerna Quattroporte och Ghibli lanserade är det dags att återigen fokusera mot de sportigare 2+2 coupémodellerna med två dörrar.

Fälgarna är olika stora på Maserati Alfieri, 21 tum bak och 20 tum fram. Den traditionella instrumenteringen är ersatt av en bildskärm. Istället för en nål som visar hastighet och varvtal snurrar hela urtavlan och de aktuella siffrorna visas som i ett förstoringsglas.

Maserati Alfieri är byggd på ett chassi från MC Stradale men har 24 centimeter kortare axelavstånd. Alfieri är 459 centimeter lång, 193 centimeter bred och axelavståndet är 270 centimeter.

Konceptbilen Alfieri drivs av en V8-motor på 4,7 liter som ger 460 hk vid 7.000 rpm, max vrid är 520 Nm vid 4.750 rpm. Transmissionen består av en sexväxlad robotlåda som är sammanbyggd med differentialen bak, en så kallad transaxel.

En gissning som levererade tidigare i morse är att konceptbilen ger oss ett smakprov på nästa generation Maserati GranTurismo. Nuvarande generation lanserades 2007 och har uppdaterats – sannolikt är det snart dags för ett generationsskifte. Vad tror ni läsare – är det här Genèvesalongens vackraste koncept?



Annons
Annons
Rulla till toppen