”Vi ska förstöra marknaden för Prius Plug-in”

VW tar nu laddhybriderna till en ny nivå, snabb som en GTI och ändå extremt låga förbrukningssiffror. Produktchefen för Golf GTE, Jens Wowre, tror att den kommer göra livet svårt för Prius Plug-in Hybrid.
Annons

Är VW GTE bilen som kommer att krossa Prius?
Jens Wowra, produktchef för Volkswagen GTE.

Genèvesalongen är inte nerlusad med skyltar som visar hur många gram varje bil släpper ut. Inte heller tapetseras det med gröna budskap. Man behöver inte skrika om det som redan finns. Vilket betyder att hybridiseringen har tagit fart på riktigt och att elbilar inte är något riktigt märkvärdigt.

Men Volkswagen tillhör undantagen, med förbrukningssiffror på dörrsidorna och stjärnan är givetvis Golf GTE: 204 hk (elmotor på 101 hk och bensinmotor med 148 hk) samt en uppgiven förbrukning på 1,5 l/100 km, enligt EU-normen. Batterikapaciteten är 8,8 kW och totalvikten är 170 kg högre än för Golf GTI. 0-100 km/h i GTI tar 6,5 sekunder, i GTE behövs 7,6 sekunder.

Prislappen kommer att hamna norr om 30.000 euro, alltså en bit högre än för GTI, men på samma nivå som för e-Golf – den rena elbilen.

Jens Wowra är produktchef för GTE och har jobbat med den under 1,5 år och är kär i sin ”baby”.

”Det är fantastiskt kul att köra, särskilt de första 100 metrarna. I princip känns den som GTI:n men visst, riktigt lika sportig är den inte.”

VW kommer med pluginteknik i alla modeller som säljer i större volym eftersom man måste klara koldioxidmålen. Det här är också viktigt för den kinesiska marknaden.

När är tio procent av VW:s tillverkning elbilar/pluginhybrider?

”Vi måste klara det runt 2020-2022.” 

Hur ser prisutvecklingen på batterier ut?
”2011 kostade batterikapacitet på 1 kW cirka 400 euro. Nu är priset nere på cirka 200-250 euro. Men om sex år tror jag att priset ligger runt 100 euro. Vi måste dit och det är den högre tillverkningsvolymen som kommer att pressa priserna, hittills har det mest handlat om teknikutveckling.”

Till sist. Det här är en riktigt snabb pluginhybrid, vad kommer det betyda för försäljningen av Toyota Plug-in Hybrid?

”Det blir dödsstöten. Nej jag skojar! Men vi tar plugintekniken till en ny nivå. Jag tror inte att de frälsta GTI-köparna kommer att köpa GTE, men vi adderar prestanda, det här är en riktigt rolig bil. Jag tror att det blir väldigt svårt för Prius Plug-in.”

 

Annons
Annons
Rulla till toppen