Porsches talesperson Nick Twork har bekräftat för amerikanska sajten AutoGuide.com att man hittat orsaken till de två bilbränderna som drabbat nya Porsche 911 GT3. Det är felaktiga vevstaksbultar som måste ersättas, enligt Nick Twork.
Nya komponenter testas just nu och när Porsche funnit en fungerande lösning som tål belastningarna i GT3-motorn ska man bygga en serie av nya motorer som ska levereras till Porsches verkstäder runt om i världen. Motorbytet tar cirka en dag att utföra.
Hur lång tid det tar att testa de nya vevstaksbultarna och hur snabbt Porsche kan bygga GT3-motorerna hade Nick Twork ingen uppgift på, mer än att ”det ska ske så snabbt som möjligt”.
Varje kund till Porsche 911 GT3 ska kontaktas personligen för att informeras om vad som händer. Enligt diskussionsforumet Rennlist.com har information börjat sändas ut till handlarna under måndagen (17 mars) och då bör det inte dröja länge förrän bilägarna får veta vad som gäller.
Enligt Rennlist berättar Porsche i sitt verkstadsmeddelande att vevstaksbultar lossnat i GT3-motorerna och de har sedan skadat motorblocket, vilket lett till oljeläckage och brand när oljan hamnat på de heta avgasrören.
Om de 785 ägarna till de redan levererade 911 GT3 får någon typ av kompensation för stilleståndet nämns inte.
Slutligen återstår ju också frågan vad man ska göra med nästan 800 lätt begagnade 911 GT3-motorer, något brandbenägna men annars väldigt potenta. Några förslag från er läsare?
Källa:
AutoGuide.com, ”2014 Porsche 911 GT3 Engine Replacement Confirmed”
Rennlist.com, tråden ”Stop Sale?”