Väljer du BMW i8 eller Porsche 911 Carrera 4S?

Vill du köra sportbil med både förbränningsmotor och elmotor är utbudet begränsat. Men BMW i8 erbjuder just detta och nu vet vi det svenska grundpriset: 1.199.000 kronor. Men med lite extra utrustning kan i8 bli betydligt dyrare…
Annons

Nya BMW i8 har unik teknik som vänder upp och ner på alla gamla invanda begrepp när det gäller sportbilar. Vår reporter Joakim Dyredand fick provköra en i8 i december på BMW:s testbana och berättade då att en ny tideräkning inletts (klicka på länken här för att läsa ”BMW i8 – framtiden börjar nu!”).

Den gången var inte de officiella förbrukningssiffrorna för BMW i8 klara. Men som vi kunde berätta nyligen har BMW trimmat ner förbrukningen på i8 till 2,1 l/100 km. CO2-utsläppet anges till 49 g/km, vilket gör att BMW i8 hamnar under den magiska gränsen 50 g/km, därmed får sportbilen den statliga supermiljöbilspremien på 40.000 kronor.

Men 40.000 kronor i statlig rabatt räcker inte långt om du beställer en BMW i8 idag. Det svenska grundpriset börjar vid 1.199.000 kronor och med extra utrustning kan totalsumman bli betydligt högre.

Som jämförelse kostar en Porsche 911 Carrera 4S 1.073.000 kronor och då får man ungefär samma prestanda. Porsche 911 Turbo börjar vid 1.535.000 kronor och är betydligt kvickare än BMW i8 (0–100 km/h på 3,4 sekunder).

Leveranserna på BMW i8 börjar i sommar och efterfrågan är stor, hel produktionen för första året är slutsåld. Bilar som beställs idag levereras alltså först nästa år, 2015.

Den kombinerade toppeffekten i BMW i8 anges till 362 hk (266 kW) och det räcker för en 0–100 km/h på endast 4,4 sekunder, trots ett batteripaket som ökar vikten till 1.485 kilo. BMW själva hävdar att i8 är 50 procent snålare än en motsvarande, konventionell sportbil med liknande prestanda.

BMW i8 har en elmotor som driver framhjulen, ensam eller i kombination med den trecylindriga, mittmotorplacerade bensinturbon på 1,5 liter. Det gör att BMW i8 kan vara framhjulsdriven, bakhjulsdriven eller fyrhjulsdriven – allt efter behov. Förbränningsmotorn, som tillhör BMW:s nya motorfamilj, ger som mest 231 hk (170 kW) och 320 Nm. Transmissionen är en sexväxlad automatlåda.

 

 

 

Elmotorn i BMW i8 ger maximalt 131 hk (96 kW) och 250 Nm direkt från ”tomgång”. Kontinuerlig toppeffekt är 102 hk (75 kW). När elmotorn ”vänds” vid inbromsning och ska tillvarata den energi som annars går förlorad ger den som generator maximalt 60 kW till batteripaketet – som är på 7,1 kWh (varav 5,2 kWh används). Elmotorn har ovanligt nog en tvåstegad växellåda, ”ettan” ligger i vid eldrift och när elmotorn samarbetar med turbomotorn läggs andra växeln i.

Hur accelerationen upp till 130 km/h låter kan ni höra (och se) i videoklippet ovan. Den trecylindrig turbomotorn ger onekligen ett rätt fränt ljud som (nu svär vi i kyrkan) påminner en del om de sportbilar som byggs i Zuffenhausen.  Men då ska man veta att videon är inspelad på en förseriebil utan syntetiskt motorljud i högtalarna. Stämmer de uppgifter vi fått ska den seriemässiga i8:an levereras med konstgjort motorljud – som inte går att koppla bort! Hoppas att BMW lagt motoreffekten på en separat säkring…

De flesta i8-kunder har förmodligen tillgång till 230V och 16 ampere i vägguttaget och då behöver det urladdade batteripaketet ungefär två timmar för att nå upp till 80 procent laddningsgrad. Toppfarten för BMW i8 vid enbart eldrift är begränsad till 120 km/h och räckvidden anges då till 37 kilometer.

Annons
Annons
Rulla till toppen