”I’m a Believer” ska sälja Porsche Macan

Den förmodade storsäljaren Macan är på väg ut till handlarna och nu satsar Porsche stort på marknadsföringen. I den här reklamfilmen använder Porsche världens första pojkband ”The Monkees” för att beskriva Macan. Vad säger du – funkar det?
Annons

En reklamfilm kan hjälpa eller stjälpa. I sällsynta fall etsar sig produkten fast på näthinnan. Men för det mesta glöms nog reklamfilmer bort och har ingen effekt alls på försäljningen.

Vilken kategori som vi ska sortera in den här filmen i bestämmer ni läsare. Porsche är i alla fall väldigt angelägna om att nya ”lillsuven” Macan ska få ett bra mottagande och det tar hjälp av världens första pojkgrupp och hitlåten ”I’m a Believer”. Vilken popgrupp, undrar säkert alla under 50 år, men vi pratar förstås om det helt syntetiska TV-gänget ”The Monkees”.

”I’m a Believer” skrevs av Neil Diamond 1966 och även om ingen i popbandet kunde spela några instrument så sjöng de upp låten i toppen på alla listor – vilket faktiskt gjorde att The Monkees under perioder sålde fler skivor än förlagan (The Beatles). Originalet ser ni för övrigt i filmrutan nedtill på sidan.

Givetvis är inte låtvalet till Porsche Macan en slump. Porsche skriver själva i sin beskrivning av reklamfilmen att man är ett varumärke fullt av ”troende” (believers) som är fullt övertygade om att varje bil måste vara en sportbil. Porsche Macan är det senaste exemplet på detta.

Porsche Cayenne står för mer än hälften av Porsches försäljning och när Porsche nu lanserar ”lillebror” Macan är det ingen djärv gissning att den blir ett viktig kliv på vägen mot försäljningsmålet 200.000 bilar per år.

Under flera år har vi sett otaliga spionbilder av Porsche Macan och designen är medvetet mycket nära knuten till storebror Cayenne. På lite håll är det faktiskt svårt att se skillnad, trots att det skiljer 15 centimeter i längd och åtta centimeter i höjd mellan de två.

Porsche Macan är 4.699 millimeter lång, 1.923 bred och höjden är 1.624 millimeter. Plattformen delas med koncernbrodern Audi Q5 men Porsche Macan har 35 millimeter bredare spårvidd fram, samt 36 extra millimeter bak. Fjädringskomponenterna är unika för Porsche med stålfjädrar som standard och luftfjädring som tillval. Macan byggs i Porsches egen fabrik i Leipzig, tillsammans med Panamera och Cayenne.

Nya Porsche Macan lanseras med tre motorer. Macan S får en 3,0-liters V6-motor med dubbla turbo på 340 hästar och 460 Nm. Den fixar 0–100 km/h på 5,2 sekunder (5,0 med Sport Chrono-paket).

Macan Turbo får en 3,6-liters biturbo-V6 på 400 hästar och 550 Nm. Den klarar 0–100 på 4,6 sekunder (eller 4,4 med Sport Chrono).

Macanköparna kan också välja en dieselmodell: Macan Diesel S har en 3,0-liters V6-motor på 258 hästar och 580 Nm. 0–100 går på 6,3 sekunder (6,1 med Sport Chrono).

Samtliga Macan-modeller får 7-stegad dubbelkopplingslåda (PDK) och permanent fyrhjulsdrift som standard. För att spara vikt får Porsche Macan inte samma torsensystem som sitter i Audi Q5, utan ett elektroniskt styrt fyrhjulsdriftssystem som ska kännas ”mer bakhjulsdrivet”.

Porsche planerar förstås fler modellvarianter av Macan, bland annat två nya instegsversioner med fyrcylindriga turbomotorer, både bensin och diesel. Det är första gången sedan Porsche 968 lades ner som det finns fyrcylindriga motorer i programmet.

 

 

Annons
Annons
Rulla till toppen