Krockflopp i Euro NCAP – kollapsar totalt i testet

Sitter du i en liten fyrhjuling är risken stor att du omkommer vid en krock redan i 50 km/h. Renault Twizy klarar sig hyfsat men flera andra bilar misslyckas brutalt. Se den otäcka filmen här.
Annons

Vad är en fyrhjuling?

Fyrhjulingar får köras på allmän väg och körkort krävs inte alltid. De klassas som lätta eller tunga fyrhjulingar och behöver inte klara samma hårda krockprover som personbilar.

Lätta fyrhjulingar får köras i 45 km/h men för tunga fyrhjulingar finns ingen hastighetsbegränsning.

Euro NCAP testar krocksäkerheten hos nya bilar, och resultaten är inte alltid positiva. Många köpare kräver ett femstjärnigt resultat men de senaste åren har bilar som Mercedes Citan och BMW i3 fått sämre resultat än så.

Nu har Euro NCAP också testat krocksäkerheten hos fyra så kallade fyrhjulingar – ett slags mellanting mellan småbil och motorcykel – och resultaten är betydligt sämre än för vanliga personbilar. Resultatet är snarare riktigt uselt.

Fyrhjulingarna utsätts för en frontalkollision i 50 km/h och en sidokollision där en barriär körs in i bilens sida i 50 km/h. Den här gången ger Euro NCAP inget stjärnbetyg och testerna kan därför inte jämföras med de andra krockproverna. Av förklarliga skäl har Euro NCAP heller inte testat system som autobroms i det här testet, helt enkelt för att systemen inte finns.

Enligt Euro NCAP har alla testade fyrhjulingar flera kritiska säkerhetsproblem. ”Kunderna bör vara medvetna om att fyrhjulingar i allmänhet ger betydligt sämre skydd för passagerare än vad bilar ger”, skriver Euro NCAP i ett pressmeddelande.

Här nedan finns också ett antal filmer – klicka för att se exakt hur dåligt fyrhjulingarna presterar.

Krockflopp i Euro NCAP – kollapsar totalt i testet

Vi har hyllat Renault Twizy för den fantastiska körglädjen och det smidiga formatet. Men med krocksäkerheten är det inte lika bra ställt.

Renault Twizy är ensam i testet om att ha en krockkudde och dessutom ett fyrpunktsbälte (för föraren). Ändå löper föraren stor risk för skador på nacken och knäna.

Poäng: 6 av 16


Krockflopp i Euro NCAP – kollapsar totalt i testet

Tazzari Zero har en karosstruktur som inte skulle klara en krock i högre hastighet än 50 km/h – och då är toppfarten hela 100 km/h. Här löper föraren stor risk för skador på både huvud, bröst och ben.

Det främre batteripaketet skjuts in i fotutrymmet och det är extremt farligt, enligt Euro NCAP. Säkerhetsbältet gick sönder i krocken och föraren slår i ratten med huvudet.

Poäng: 4 av 16


Krockflopp i Euro NCAP – kollapsar totalt i testet

Ännu sämre gick det för Club Car Villager 2+2 LSV. I frontalkollisionen körs den betydligt snabbare än maxhastigheten på 35 km/h och bilen kollapsar totalt. Ratten flyttas en dryg halvmeter och i en krock från sidan finns inget som skyddar föraren.

Som om inte det vore nog lossnade sätet från karossen och Euro NCAP har inte mycket positivt alls att säga om Club Car Villager, förutom att säkerhetsbältena trots allt inte gick sönder.

Poäng: 2 av 16


Krockflopp i Euro NCAP – kollapsar totalt i testet

I Ligier IZO JS Line löper hela kroppen stor risk för dödliga skador redan i 50 km/h, och då är bilen godkänd för 70 km/h. Hela strukturen deformerades i frontkollisionen och eftersom den övre delen av bältet lossnade kunde inte föraren skyddas.

Poäng: 2 av 16

Annons
Annons
Rulla till toppen