Det är 30 år sedan BMW lanserade första generationen M5 och nu avslöjar chefen för BMW:s M-avdelning, Friedrich Nitschke, en del detaljer om framtiden och om M-märket – bland annat att BMW M5 säljer bättre i USA än i Tyskland.
Men han är också pressad av hårda koldioxidkrav. Nya BMW M3 och M4 har en turbomotor för att sänka utsläppen, och framöver kan vi förvänta oss ännu mer kontroversiella nyheter.
”Så länge det är möjligt ska vi sänka förbrukningen när vi utvecklar nya modeller med mellan 20 och 30 procent. Det har vi gjort med nya M3 och M4. Dessutom försöker vi sänka vikten så mycket som möjligt. Med manuell låda väger M4 under 1.500 kilo, vilket jag tycker är anmärkningsvärt. Till exempel är taket tillverkat i kolfiber, bakluckan tillverkas av blandmaterial och även i växellådan har vi prioriterat en lättviktskonstruktion.”
Läs också: BMW M5 firar 30 år med jubileumsmodell – får 600 hk
• Kan vi också förvänta oss en hybridmodell från BMW M GmbH?
”Den bästa hybriden kommer när vi sätter samman en BMW i3 och en M3, eller hur?! Ärligt talat, inget annat märke har modeller som i8 och M-bilar under samma tak. Men en M-hybridmodell, där bara batterierna väger 300 kilo extra, har jag svårt att föreställa mig.”
• Kan vi förvänta oss några fyrcylindriga M-modeller framöver?
”Den fyrcylindriga motorn är helt klart en möjlighet i framtiden. Mellan M235i och M3 med dubbelturboladdad, sexcylindrig motor finns gott om plats.”
• När BMW M2 lanseras, vilken motor och drivlina får den?
”En sådan modell är ännu inte helt beslutad. En M-bil måste dock inte nödvändigtvis ha en biturbomotor, som M3.
• Mercedes lanserar snart en ny modell, sportcoupén AMG GT. Hur reagerar ni på det?
”Först måste jag säga: all respekt till kollegorna på Mercedes för det här projektet. Konkurrens är som bekant bra, även för vår verksamhet.”
Text: Birgit Priemer, auto motor und sport