Kenny Bräck piskar skiten ur McLaren F1 GTR Longtail

På Goodwood Festival of Speed stod Sebastien Loeb med sin Pikes Pike-vinnare Peugeot 208 T16, redo att krossa varvrekordet. Men Kenny Bräck rattade en ultrasnabb McLaren F1 GTR Longtail – en av tio tillverkade – och satsade allt för att klå Loeb. Se filmen inifrån bilen där Bräck går på breda ställ mellan höbalarna i Goodwood!
Annons

Dagens filmklipp från YouTube inleder vi med en kort historielektion: När skapades begreppet supersportbil? (Olle vinkar ivrigt med handen). ”Fröken, fröken – jag vet, det måste vara Gordon Murrays McLaren F1 från 1993!”

Helt rätt, Olle, McLaren F1 var den första serieproducerade bilen med kaross och chassi (monocoque) i kolfiber, extremt potent BMW V12-motor med 627 hk och hastighetsrekordet från 1998 på 386,5 km/h stod sig ända fram till 2005. McLaren F1 var den första supersportbilen och mycket unik, då den tillverkades i endast 106 exemplar. En föregångare, men tyvärr ingen succé försäljningsmässigt på sin tid – vilket bilsamlarna älskar idag.

Bilgeniet Gordon Murray, med lång erfarenhet från motorsport och Formel 1, konstruerade aldrig McLaren F1 för att blir en racer. Tvärtom var han (på goda grunder) motståndare till alla sådana idéer.

McLaren F1 var en kompetent, användbar och extremt snabb sportbil för gatbruk. Att konvertera F1 till motorsport skulle i princip innebära att man började om med ett vitt, tomt papper. En helt ny bil.

Men trycket blev för stort. McLarens företagsledning beslöt sig för att utveckla en GTR-version av F1, modifierad för GT1-klassen. Parallellt tog Porsche fram specialmodellen GT1 och Mercedes byggde CLK GTR – därmed var kriget i full gång. Utöver gatbilarna byggde McLaren 28 stycken GTR.

Kenny Bräck piskar skiten ur McLaren F1 GTR Longtail
Kenny Bräck ser ju ut som en snäll kille. Men skenet bedrar, sätt honom aldrig bakom ratten på en bil – du får byta kalsonger efteråt!

Den bilen vi ser i videon ovan är McLaren F1 GTR Longtail, chassinummer 19R (McLarens egen utvecklingsbil) och därmed en av endast tio byggda F1 med det utsträckta bakpartiet. Aerodynamiken var en av de stora bristerna hos McLaren F1 när den byggdes om till banracer.

Jag hade själv förmånen att intervjua vår racinghjälte Anders Olofsson på Le Mans 1997 när han just vunnit GT1-klassen med McLaren F1 GTR, totaltvåa i loppet. På min fråga om vad han tyckte om McLaren F1 svarade Olofsson med sin sedvanligt eftertänksamma halländska:

”Det är en jävla skitbil. Helt omöjlig att köra.”

Eftersom jag såg ut som en fågelholk i ansiktet – han var ju trots allt snubblande nära att ha vunnit 24-timmars på Le Mans – förklarade Anders för mig att McLaren F1 inte kunde ta ”dålig luft”. Vid varje omkörning på Le Mans började McLaren F1 att studsa upp och ner i den turbulenta luften som en racingbil lämnar efter sig, vilket innebar att nedåttrycket från vingarna växlade kraftigt och sidgreppet i kurvorna varierade enormt. Från supergrepp till inget grepp alls. Endast en rattvirtuos som Anders Olofsson (och några få andra) kunde bemästra ett sådant monster. Vilket Gordon Murray visste på förhand.

Utan problem kan vi sortera in värmlänningen och fartdåren Kenny Bräck – tillika vinnare av Indy 500 1999 – i samma kategori som Anders Olofsson. En närmast magisk bilkontroll och ett hål i hjärnan som innebär att ordet ”rädsla” bara innehåller sex nedslag på tangentbordet och ingen innebörd i övrigt.

I videon längst upp på sidan ser vi Kenny Bräck från Goodwood Festival of Speed i förra veckan, tillsammans med McLaren F1 GTR Longtail 19R. Kenny ville förstås väldigt gärna tvåla till Sebastien Loeb som också körde med sin Pikes Pike-vinnare Peugeot 208 T16 – ett brutalt fartmonster med jättelika vingar.

Ni som ser filmen ovan måste se den till slutet då det finns ett parti där man kan se Kenny Bräck ratta bilen, inifrån. Kalla däck, inga hjälpsystem och allt för lite nedåttryck från vingarna gör att Kenny har fullt upp med att hantera retursladdarna.

Kenny Bräck piskar skiten ur McLaren F1 GTR Longtail
Gordon Murray hade aldrig tänkt sig en banracingversion av McLaren F1. Men de byggdes ändå och förra veckan visade Kenny Bräck vad en F1 GTR Longtail kan prestera, på Goodwood.

Det gamla rekordet på Goodwood Festival of Speed sattes av Nick Heidfeld 1999, i en McLaren MP4/12 Formel 1-bil, och står sig än idag: 41,6 sekunder.

Sebastien Loeb kom nära med sin Peugeot 208 T16 Pikes Pike och körde på 44,6 sekunder. Tvåa blev Martin Bartels i en Maserati MC12 med tiden 45,82 och Kenny blev trea med tiden 47,92 sekunder. Nära skjuter ingen hare men som ni ser i intervjun kommer gärna Kenny Bräck tillbaka till Goodwood Festival of Speed med en lite lätt modifierad McLaren F1 GTR Longtail.

Vad är då en McLaren F1 GTR Longtail värd? Ett mått får vi från början på året då det såldes en McLaren F1 GTR Longtail, chassinummer 021R, på auktion hos Gooding & Company i USA för 5,28 miljoner dollar (drygt 38 miljoner kronor). Att sätta en sådan ovärderlig bil i händerna på Kenny Bräck kan verka vansinne men han vet hur hästarna ska hanteras, det kan ni se i filmen nedan där Kenny rattar en (om möjligt ännu mera ovärderlig) Ford GT40 på Goodwood Revival förra året. Under några få stunder går bilen rakt – annars är det uppställ och spinn. Episkt!

Annons
Annons
Rulla till toppen