BMW luras – M3 och M4 ger inte 431 hk och 550 Nm

Den nya biturbosexan i BMW M3 och M4 har en officiell toppeffekt på 431 hk och 550 Nm. Men har BMW varit riktigt sanningsenliga? Upplevelsen och prestandasiffrorna pekar mot en betydligt högre toppeffekt, vilket våra kollegor på tyska Sport Auto kunnat bevisa. I verkligheten ger BMW M3/M4 465 hk och närmare 580 Nm i toppeffekt.
Annons

Enligt BMW är det bara vissa mått och dimensioner som är gemensamma mellan den turbosexa vi hittar i till exempel BMW 335i (N55) och den nya biturbosexan ”S55” som sitter i BMW M3 och M4. Det underlättar användandet och positionering av gemensamma hjälpaggregat som startmotor, generator och luftkonditionering. Men i övrigt är S55 att betrakta som en helt egen och ny motor.

Toppeffekten i nya S55 anges officiellt till 431 hk mellan 5.500–7.300 rpm och det maximala vridet på 550 Nm finns tillgängligt mellan1.850–5.500 rpm. Det är något mer än den gamla V8:an gav men som vi kan se av siffrorna levereras all effekt vid ett betydligt lägre och bredare varvtalsregister. Föraren av BMW M3 och M4 behöver inte ständigt söka efter varvtalsstoppet för att få ut max av sin bil – vilket inte hindrar att motorn verkligen gillar att bli varvad.

Men håller BMW sig till sanningen när det gäller toppeffekten på M3 och M4? De rykten som snurrade runt på nätet innan M3/M4 presenterades berättade ganska enstämmigt om en turbomotor som skulle ge cirka 450 hk.

Våra tyska kollegor på Sport Auto har gjort ett så kallat ”supertest” av BMW M4 i nummer 07/2014 och de satte upp bilen på en rullande landsväg för att testa toppeffekten. Inte lika exakt mätmetod som exempelvis Rototest, som vi brukar använda, men det ger ändå en ganska god bild av ungefärlig toppeffekt.

Enligt Sport Autos mätning ökar vridmomentet snabbt men stabiliseras först vid 3.000 rpm, drygt 1.000 rpm senare än BMW själva uppger. Men toppeffekten är det verkligen inget fel på, omräknat till effekt på vevaxeln uppmättes 465 hk och 577 Nm.

En liknande mätning, som vi ser i filmrutan upptill på sidan, utfördes av amerikanska tuningföretaget ”European Auto Source” i Anaheim, Kalifornien. De fick samma vridmomentstopp vid cirka 3.000 rpm och uppmätte 424 hp och 425 lbf/ft på drivhjulen. Omräknat till vevaxeleffekt innebär det att deras BMW M3 gav cirka 466 hk i toppeffekt och cirka 600 Nm i vrid.

 

Direktrapport: Vi provåker nya BMW M4
Läs också: BMW M3 och M4 – 10 saker du inte visste

PROV: BMW M3 – nya generationen imponerar

 

Källa:

Sport Auto:Neuer BMW M4 im Supertest

 

BMW luras – M3 och M4 ger inte 431 hk och 550 Nm
Mätningen som Sport Auto utför i nummer 07/2014 visar att BMW varit mycket försiktiga när de anger toppeffekten i nya S55-motorn till M3 och M4. Effekten på vevaxeln ligger kring 465 hk och vridet klättrar nästan upp till 580 Nm. KLICKA PÅ BILDEN FÖR STÖRRE VERSION
Annons
Annons
Rulla till toppen