Lexus skippar diesel och kombikaross: ”Det är dött”

Lexus lanserar just nu suven NX, med minst sagt kontroversiell design. "De kommande modellerna blir ännu djärvare", säger Europachefen till auto motor & sport.
Annons

Lexus har gjort en intressant resa sedan lanseringen 1989. Från början fokuserade märket nästan uteslutande på den amerikanska marknaden, med design som inte stack ut. Inte nu längre – Lexus vill locka kunder även i Europa och Asien med utmanande design. Titta bara på suven NX som har ett minst sagt kontroversiellt designspråk.

Lexus Europachef Alain Uyttenhoven berättar för Erik Trulsson på auto motor & sport att designen kommer vara viktig även framöver.

Lexus skippar diesel och kombikaross:
Lexus LS sticker inte ut designmässigt, men det lär den nya modellen göra, lovar Europachefen.

”Vi är utmanaren, och då måste man sticka ut med design. Många av de modeller vi lanserar framöver kommer ha ännu djärvare design än NX”, säger han.

När lyxmodellen LS lanserades var den ett stort hot mot konkurrenterna – men idag för den en tynande tillvaro i försäljningsstatistiken.

”Vi var nya och hungriga på en marknad som bestod av aktörer som var nöjda med läget. LS 400 tog ett stort steg framåt för industrin, men då vaknade också konkurrenterna upp. Sedan är designen på LS idag lite för anonym. Jag kan avslöja redan nu att den nya modellen kommer att synas”, säger Alain Uyttenhoven.

 

Lexus skippar diesel och kombikaross:
Andra generationen Lexus IS (bilden) fanns med dieselmotor och första generationen fanns med kombikaross. Men inget av dem lär bli aktuellt i framtiden, enligt Lexus Europachef.

• Varför har ni inga kombibilar eller dieselmotorer?

”Alla vill ha låg förbrukning, och alla stirrar sig blinda på koldioxid. Det finns två tekniker för att nå dit, diesel och hybrid. Men när Euro 6-kraven introduceras 2018 kommer de flesta dieselmotortillverkare behöva investera massivt för att nå de nya utsläppskraven. Det blir dyrare och dyrare att sänka utsläppen för dieselbilar.”

”Men med hybridtekniken är vi redan godkända för Euro 15. Med Atkinsoncykeln och hybriddriften är vi långt före vad gäller utsläppskrav så kostnaden för hybrider kommer minska, samtidigt som kostnaden för dieselmotorer kommer öka. Tidigare var hybrider dyra, men idag säljer vi hybridbilar som IS och NX för samma pris som konkurrenternas dieselbilar med automatlådor.”

• Och kombibilar?

”Jag vet att det är viktigt i Sverige med Volvo och så vidare, men köparna vill ha komfort och användarvänlighet. Om vi ser på den amerikanska marknaden tar XC60 och XC90 över försäljningen från Volvos kombibilar. Så kombi är dött i USA, det har aldrig funnits i Japan och kineserna har aldrig sett en. I Australien säljer Subaru bra av Outback. Lite i Kanada. Men kombin är en europeisk bil. Skulle vi bygga IS som kombi kanske vi hade dubblat volymen på den i Europa. Vi tror att NX kommer att ta mycket av den försäljningen.”

Läs också: Vi känner på nya Lexus IS
Läs också: Alla detaljer om nya Lexus IS

• Läs hela intervjun med Lexus Europachef Alain Uyttenhoven i vår stora Lexusbilaga, som ingår när du köper auto motor & sport 17/2014.

Annons
Annons
Rulla till toppen