Volvo 240 fyller år – 10 roliga fakta om klassikern

Sveriges mest älskade – och hatade – bil fyller 40 år! Visste du att Östtyskland hade en alldeles egen version av Volvo 240, eller att racingversionen kunde toppa 300 km/h?

Volvo 240 fyller år – 10 roliga fakta om klassikern
När såg du senast en pressbild från Volvo som var tagen utanför Åkerblads pensionat i Tällberg?

Vi har alla en relation till Volvo 240 – vissa gillar den, andra inte. Men faktum kvarstår: det är en extremt framgångsrik Volvomodell som cementerade märkets rykte för att bygga säkra, enkla och robusta bilar. 

I år är det 40 år sedan det första exemplaret rullade av bandet och det tänker vi fira med tio faktauppgifter som du kanske inte hade koll på. 

Här visar Stephen Wallman upp en lambdasond. Han var ansvarig för emissionsutveckling på Volvo PV under 1970-talet.

Den var först med en riktigt klurig lösning

Under 1970-talet blev utsläppskraven i USA betydligt tuffare. På USA-marknaden, där bilägarna tankade blyfri bensin, fick Volvo 240 med B21-motorn en så kallad lambdasond. Systemet utvecklades av Volvo och Bosch och består av en lambdasensor som skickar information om utsläppen till motorstyrningen. På så sätt kan bränsleinsprutningen kontrolleras mer exakt.

Avgasreningen bidrog tidigare till att motoreffekten ströps. Lambdasonden var mycket viktig för att bibehålla effekten även med avgasrening.

Konceptbilen hade enormt underbett

Volvo 240 fick en hel del designdrag från konceptbilen VESC, som hade bilvärldens kanske största underbett. Stötfångarna gjordes enorma för att de åkande skulle överleva en frontalkollision i 80 km/h. Om bilen krockade tvingades motorn ned under kupégolvet.

Konceptbilen VESC hade också deformationszoner, låsningsfria bromsar och en backkamera (!).

Läs mer: Volvos tio mest spektakulära konceptbilar – vilken är din favorit?

Den är vanligare än du tror i filmvärlden

Volvo är faktiskt det 13:e vanligaste bilmärket i filmernas värld, enligt sajten Internet Movie Cars Database, och 240 är den vanligaste Volvomodellen på film. Den förekommer på 1.016 olika ställen enligt IMCDB och hamnar därmed före konkurrenten Saab 900.

I bilden här ovan kan du se några av alla filmer som innehåller åtminstone en Volvo 240.

Läs mer: Här är tidernas populäraste filmbilar
Läs mer: Populäraste filmbilen är... gissa?

På slutet var den näst intill antik

Volvo fortsatte sälja 240 ända fram till 1993 – hela 19 år efter premiären. Det är ungefär som att Volvo idag skulle sälja första generationen S70 och V70.

På slutet fick Volvo 240 tilläggsnamnet Classic, som många Volvomodeller, och vid ett tillfälle såldes den parallellt med både 740/760, 850 och 940/960.

Den blev en av Volvos största succéer

Volvo byggde totalt 2.862.413 exemplar av 240 vilket gör den till märkets största framgång någonsin. Den 5 maj 1993 rullade det sista exemplaret av bandet i Torslandafabriken, en 245 Classic.

Så sent som 1999 var Volvo 240 Sveriges vanligaste bil. 2003 var 240 den näst vanligaste bilen efter 740.

Källa

PG Gyllenhammar fick en Turbo före alla andra

Den legendariske Volvochefen Pehr G Gyllenhammar hade både en 244 Turbo från 1979 (som var specialbeställd, eftersom modellen egentligen inte gick att köpa förrän ett år senare) och en 262 Coupé (där den sexcylindriga motorn var utbytt mot en trimmad turbofyra med 180 hästkrafter) från 1981 som tjänstebil. 

Båda lackerades röda i en färg som inte var tillgänglig för andra köpare. Inredningen är lika röd den och specialtillverkades i Volvo PV:s eget sadelmakeri. PG Gyllenhammar hade alltid en påse geléhallon i dörrfickan.

Journalisterna fick provköra i... Borlänge

Idag är det inte ovanligt att biltillverkarna bjuder motorjournalister på resor till Saint Tropez, Rom eller Barcelona. I vissa fall går resan till och med till USA eller Kina. 

Men den 21 augusti 1974 flögs världens motorjournalister istället med chartrat plan från Torslanda till Borlänge där ett gäng 244 GL väntade på dem. Samtliga exemplar hade orange lackering och orange interiör.

DDR hade en alldeles egen version...

Den östtyska marknaden fick en egen version av Volvo 244 som döptes till DLS. Den var lite av ett hopkok med front från Volvo 264 på karossen från en 244. Östtyskarna fick en 100-hästarsmotor och en fyrväxlad låda.

Köparna fick betala 42.000 mark för den exotiska lyxsedanen. Registreringsskyltarna började med bokstäverna IBM, vilket de kvicktänkta berlinarna översatte till "Ich bin Millionär", eller "jag är miljonär". Fem färger fanns att välja på. Samtliga bilar byggdes i Volvos Kalmarfabrik.

Foto: Thomas Doerfer/Creative Commons/Wikimedia

Källa: Svammelsurium, Volvo244DLS.de

...och partitopparna åkte lyxig Volvolimousin

Att kunna köpa en Volvo 244 DLS var i princip otänkbart för de allra flesta – de hade helt enkelt inte råd. Men för ett fåtal partitoppar dög inte heller ens den modellen. Här behövdes något vräkigare.

Lösningen blev limousinen 264 TE, där förkortningen står för Top Executive. Mer än hälften av alla byggda 264 TE gick till Östtyskland. Bilarna förlängdes med 70 centimeter för att fyra politiska höjdare skulle kunna sträcka ut benen i baksätet.

Källa

Den toppade 300 km/h

Med rätt utväxling i bakaxeln kunde en Volvo 240 Grupp A toppa 300 km/h. Men på de flesta tävlingsbanor hade man en betydligt lägre topphastighet. Vår Le Mans-vinnare Stanley Dickens tävlade med Volvo 240 Grupp A under 1983. 

Volvos framfart på tävlingsbanorna i början av 1980-talet väckte mycket avund hos de andra ETC-teamen. Volvoteamen blev därför ständigt anklagade för fusk och granskades hårt av internationella bilsportförbundet FISA. Bara vid ett par tillfällen lyckades FISA:s kontrollanter hitta fel på Volvo 240 Grupp A.

Foto: Lothar Spurzem/Creative Commons/Wikimedia


Läs också: 10 fakta som får dig att drömma om en Alfa Romeo 4C
Läs också: 10 lyxbilsfakta som får dig att gå i totalspinn
Läs också: 10 bilfabriker du inte trodde fanns i verkligheten

Folk får säga vad de vill – jag älskar Volvo 240!
1050
278
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!