Nya Skoda Fabia – unik och självsäker?

”Mera känslosam, unik och självsäker” är de ord som Skodas chefsdesigner Jozef Kaban använder för att beskriva nya generationen Fabia. Bättre innerutrymmen, uppkoppling till smartphone, fler kulörer och personliga tillval är en del av det som nya Skoda Fabia erbjuder. Något som vi saknar är en Fabia RS, den modellen försvinner vid generationsskiftet.
Annons

Nya Skoda Fabia – unik och självsäker?
De första officiella bilderna på nya generationen Skoda Fabia har nått oss. Släktdragen med Octavia och Rapid är tydliga samtidigt som karosslinjerna blivit skarpare. KLICKA PÅ BILDEN FÖR STÖRRE VERSION

Här har vi de två första, officiella bilderna på nya generationen Skoda Fabia. Den tekniska informationen är rätt knapp och Skodas chefsdesigner Jozef Kaban vill helst bara prata om det arbete som gjort Fabia ”mera känslosam, unik och självsäker”. Kaban lägger till att Fabia också är ”mer uttrycksfull, dynamisk och sportig.” Vi låter er läsare avgöra om det stämmer.

Men det utlovas lite bättre innerutrymmen och klassledande bagagevolym, upp till 330 liter från tidigare 315. Med nefällt baksäte blir volymen 1.195 liter. Utrymmet åstadkoms genom att sträcka ut axelavståndet med fem millimeter till 2.470 millimeter och bredda Fabias gamla, omarbetade PQ26-plattform. Fabia är hela 90 millimeter bredare och 30 millimeter lägre. Längden är 3.992 millimeter, bredden 1.732 millimeter. Nya generationen Fabia får alltså inte den korta versionen av VW Groups MQB-plattform, den som är grunden till nästa generation Volkswagen Polo. Men trots den ”gamla” plattformen har Skodas ingenjörer skalat bort en del vikt, i snitt 40–65 kilo.

Designmässigt är det tydliga släktdrag till tredje generationen Skoda Octavia och nya Rapid. Front och akter känns igen och karosslinjerna har gjorts skarpare. För att kunna göra sin Fabia mera personlig finns det 15 exteriörkulörer att välja på och speciella ”Colour Concept” tillval med kontrastkulörer på tak, backspeglar och fälgar. Tre olika serier för inredningen finns och man kan välja till en mängd personliga tillval, utlovar Jozef Kaban.

Nytt för Fabia är att man kan ansluta sin smartphone med hjälp av MirrorLink-systemet. Infotainmentsystem med pekskärm blir tillval. Fabia ska få fler assisterande hjälpsystem som till exempel backkamera för att öka säkerheten och motorerna ska bli bränslesnålare. Exakt vilka motorer som ska erbjudas avslöjar inte Skoda men vi kan förvänta oss fyrcylindriga bensin- och dieselmotorer på mellan 1,2–1,4 liter och effekt upp till 110 hk, givetvis anpassade till avgaskraven i Euro 6. Högst sannolikt får Skoda Fabia även de trecylindriga 1,0-litersmotorerna från Citigo med 60 alternativt 75 hk. Den allra snålaste versionen, Fabia GreenLine med 1,4 TDI, ska komma ner till en förbrukning på 3,1 l/100 km med ett CO2-utsläpp på 82 g/km. I klassen är det bara Toyota Yaris, 75 g/km, som är snålare.

Någon Fabia RS ska vi inte förvänta oss i den nya generationen. Modellen var inte tillräckligt populär för att motivera sina utvecklingskostnader. Produktionen av nya Skoda Fabia inleds under slutet av augusti och leveranserna startar senare i höst. Men vad tycker ni läsare, är nya Skoda Fabia ”mer uttrycksfull, dynamisk och sportig?” Använd gasa/bromsa nedan för att visa din åsikt.

Nya Skoda Fabia – unik och självsäker?
Även bak ser vi släktdragen, speciellt tydligt är bakljusen som är väldigt lika de som Rapid har. Publik premiär för Skoda Fabia blir det på Parissalongen. KLICKA PÅ BILDEN FÖR STÖRRE VERSION
Nya Skoda Fabia – unik och självsäker?
Ungefär så här kan vi förvänta oss att Skoda Fabia ser ut i kombiversion, enligt vår illustratör. Illustration: Schulte Design. KLICKA PÅ BILDEN FÖR STÖRRE VERSION
Annons
Annons
Rulla till toppen