Ford S-Max – andra generationen officiell, bilder och fakta

Den sportiga, påkostade familjefraktaren Ford S-Max är redo att visas upp i andra utförande. Förbättrad säkerhet, fler komfortdetaljer och snålare motorer är en del av det Ford erbjuder i nya S-Max och det går även att välja till fyrhjulsdrift. Leveranserna ska börja nästa sommar.

Ford S-Max officiell 2015

Andra generationen Ford S-Max bygger på samma plattform som nya Mondeo, vilket bland annat innebär att fyrhjulsdrift blir ett nytt tillval. KLICKA PÅ BILDEN FÖR STÖRRE VERSION

Sin vana trogen bjuder Ford på en lång startsträcka inför varje ny modell. Andra generationen Ford S-Max kunde vi se som konceptbil på Frankfurtsalongen förra hösten och när det nu gått ett år ska vi få bekanta oss med den seriemässiga S-Max när Parissalongen öppnar i början på oktober. Några snabba leveranser ska vi dock inte hoppas på, nya Ford S-Max rullar ut till handlarna först sommaren 2015.

S-Max är en mycket viktig modell för Ford och kanske utan att man först förstod det blev S-Max en nischmodell med när den kom 2006. Ford S-Max blev den "sportiga familjebussen" för de som inte ville ha en mera konventionell, präktig familjebuss eller kombi. Egenskaperna charmade även juryn i europeiska "Årets Bil" där Ford S-Max vann 2006. Detta lyckokast gjorde att Ford S-Max lockade nya kunder, de som behövde utrymmet och gillade köregenskaperna men egentligen inte brukade köpa Ford. De nya kunderna var vana vid en hög utrustningsnivå och det gjorde att många S-Max lämnade bilhandlarna i ett fullmatat skick (= bra lönsamhet för Ford). Försäljningen var mycket bra för första generationen S-Max – över 400.000 bilar – vilket blir ännu mer imponerande med tanke på att den (ovanligt nog) inte är en global modell utan nästan bara säljs i Europa.

Lyxdetaljer och nya finesser är också det som Ford fortsätter att satsa på i andra generationen S-Max. Tekniskt baserar sig S-Max på nya Ford Mondeo, som börjar säljas senare i höst.  Motoralternativen på nya S-Max blir 2,0-liters TDCi diesel som finns i tre effektnivåer: 120 hk med sexväxlad manuell låda, 150 hk samt 180 hk som båda kan kombineras med samma manuella låda eller sexväxlad Powershift dubbelkopplingsautomat. Ford hävdar att CO2-utsläppen för dessa tre motorer gått ner i snitt sju procent.

Bensinalternativen blir den nya 160 hk starka och trecylindriga 1,5-liters EcoBoost med manuell låda och en 240 hk stark 2,0-liters fyrcylindrig EcoBoost med automatlåda. Om det även blir hybridbensinare som i Mondeo återstår dock att se. Sexväxlad manuell låda blir standard i S-Max med sexstegad dubbelkopplingslåda som alternativ. En viktig nyhet för S-Max är att även fyrhjulsdrift ska erbjudas, det har inte funnits förut.

De två baksätesraderna ska kunna justeras i längsled med servomotorer. Ratten ska också flyttas med hjälp av elmotor och de som vill sitta riktigt skönt kan välja till stolar med massage. Bakluckan går att öppna genom att vifta med foten under stötfångaren.

Parkeringshjälpen är utökad och S-Max ska kunna parallellparkera på egen hand, liksom leta upp lediga utrymmen. S-Max ska stanna på egen hand om det dyker upp bilar när man backar ut ur parkeringsutrymmet.

Nya krockgardiner på sidorna har gjort andra generationen Ford S-Max mera säker, även för de längst bak. Autobroms och aktiv farthållare är andra finesser som S-Max ska ha och det återstår att se hur mycket av detta som blir standard på de bilar som kommer till Sverige med början nästa sommar.

Hade jag behövt en sjusitsig bil då hade Ford S-Max varit mitt val, utan tvekan!
317
103
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!