När det gäller mellanklassmodeller med V8-motor var Mercedes C 63 AMG en av redaktionens absoluta favoriter. Nu är det dags för en helt ny generation.
Största förändringen sker under huven, där Mercedes väljer att kasta ut sugmotorn på 6,2 liter till förmån för V8-motorn med dubbla turbo på 4,0 liter som också sitter i nya Mercedes-AMG GT. Jämfört med den gamla motorn sänks förbrukningen med upp till 32 procent.
Precis som med E-klassen väljer Mercedes att lansera AMG-versionen av C-klass i två versioner. C 63 AMG har 476 hästar vid 5.500 r/min och 650 Nm i ett brett register: mellan 1.750 och 6.250 r/min.
S-modellen har högre turbotryck och dynamiska monteringspunkter för motorn vilket resulterar i 510 hästar och 700 Nm, båda vid samma varvtal som i basmodellen. Därmed får BMW M3 se sig slagen – åtminstone effekt- och vridmomentsmässigt. Den har 431 hästkrafter och 550 Nm.
Läs också: Nästa Mercedes C 63 AMG får turbomotor
Provkörd: Brutala Mercedes E 63 AMG S 4Matic
Jämnsnabb med BMW M3
Båda modellerna får bakhjulsdrift och en uppdaterad, 7-stegad AMG Speedshift MCT-låda, självklart med rattmonterade växlingspaddlar i aluminium och ett särskilt manuellt växlingsläge. Eventuellt dyker också en fyrhjulsdriven version upp senare.
S-modellen fixar 0–100 km/h på 4,1 sekunder – 0,1 sekunder snabbare än ”vanliga” C 63 AMG – och båda modellerna är i vanlig ordning toppfartsbegränsade till 250 km/h. Konkurrenten BMW M3 fixar sprinten till 100 km/h på 4,3 sekunder, eller 4,1 sekunder med M DKG-låda.
S-modellen får dessutom en del extrautrustning, som 19-tumsfälgar, röda ok för bromsarna (som mäter 390 millimeter fram och 360 bak) och elektrisk diffbroms. En mekanisk diffbroms är standard i C 63 AMG utan ”S”.
Läs också: Mercedes-AMG GT officiell – här är alla fakta och bilder
Läs också: Mercedes-AMG GT – så utvecklades ljudet
Läs också: Mercedes S 65 AMG Coupé är shejkernas nya favorit
Försäljningsstart i februari
Mercedes C 63 AMG har också en del annan ny teknik, som sportfjädringssystemet AMG Ride Control som går att ställa i tre lägen, sportstyrning med hastighetsberoende servo och tidtagarur för track day-fantasten.
Jämfört med standardversionen av C-klass har AMG-ingenjörerna förstås ändrat många detaljer. C 63 AMG har exempelvis bredare spårvidd fram, annorlunda cambervinkel bak för bättre fäste, hårdare fjädrar och stötdämpare samt 25 millimeter sänkt sportchassi.
Designmässigt får AMG-versionen de vanliga uppdateringarna med en aggressiv front, fyra avgasutblås baktill och en mängd AMG-emblem. På insidan kan AMG-köparna placera sig i extra skålade sportstolar och den treekrade ratten har fått nederkanten avfasad.
Nykomlingen i AMG-familjen börjar säljas i februari 2015 och visas upp officiellt på Parissalongen i oktober. Den följs senare av fler karossvarianter: kombimodellen är först ut (i april 2015) och senare kommer också en coupé och en cabriolet.