Lexuschefen om kritiserade NX – han ångrar ingenting

Trots den kontroversiella designen satsar Lexus på försäljningssuccé med nya NX. Chefen för Lexus i Australien, Sean Hanley, ångrar ingenting när det gäller designen. "Den kommer sälja otroligt bra", säger han i en intervju med Drive.com.au.
Annons

När Lexus visade upp konceptbilen LF-NX på Frankfurtsalongen förra året visade den nästan exakt hur den kommande crossovermodellen NX skulle se ut. Designen väckte en hel del känslor, bland annat hos vår utsände Pär Brandt.

”Den är så stygg att det gör ont i ögonen. Jag håller fullständigt med Volvos designchef när han säger att bilar ’inte hela tiden kan bli bredare, högre, skarpare, tuffare, mer, mer, mer helt tiden’. Lexus koncept är bara för mycket. Den skriker ut ”titta på mig, titta på mig, titta på mig!” Det blir bara pinsamt. Begriper inte varför inte någon i ledningen stoppade den i tid”, rapporterade han från Lexusmontern.

Den åsikten delar han med australiska motorsajten Drive, som beskriver designen som ”lika skrynklig som ansiktena hos Lexus mest lojala kunder”. Men Lexus har inga som helst betänkligheter när det gäller designspråket på NX-modellen, berättar Sean Hanley, som är regional chef för Lexus.

”Våra undersökningar visar raka motsatsen. Det finns en stor acceptans”, säger han i en intervju med Drive.

Enligt Sean Hanley vill Lexus absolut inte reta upp de lojala kunderna som redan nu kör Lexus. Det var extremt viktigt när det nya designspråket skissades fram.

”Men å andra sidan vet vi att det finns en äventyrlig marknad där ute som gillar att utforska, och vårt nya designspråk ger äntligen den marknaden möjlighet att titta åt Lexus.”

Läs också: Lexus LF-NX: ”Det gör ont i ögonen!”
Läs också: Lexus släpper priserna på NX 300h – en tjänstebilsdröm?

Lexuschefen om kritiserade NX – han ångrar ingenting
Sean Hanley är vd för Lexus i Australien och tror att NX blir en försäljningssuccé.

En av de mest kontroversiella detaljerna på Lexus NX är grillen. Den är mer framträdande på F-Sport-modellerna och något mer nedtonad i andra versioner.

”När du tittar på de olika utrustningsnivåerna har vi en bil för alla. Vi vill att folk ska se en Lexus i backspegeln med en stor ’spindelgrill’ och led-strålkastare och vi vill att de ska säga: ’Det där är en Lexus'”, säger Sean Hanley till Drive.

Han är också helt övertygad om att Lexus NX blir en storsäljare, eftersom märket var tidigt ute med både hybrider och suvar.

”Vi är bäst. Det är jag helt säker på. Jag tycker vi har bilarna med höst kvalitet där ute, och med det självförtroendet är jag säker på att NX kommer lyckas väl. Den kommer sälja otroligt bra för vårt märke”, säger Sean Hanley.

Läs också: Lexus NX med turbo – så känns nya suven
Läs också: Lexus NX visar upp sig – snyggare nu?

Annons
Annons
Rulla till toppen