Bilen som visar Audis nya design – vad tycker du?

Ett helt nytt formspråk – så beskrivs den nye designchefen Marc Lichtes första konceptbil, Audi Prologue Concept. ”En försmak på det som kommer” säger Marc Lichte och visst är det en lätt förklädd Audi A9 vi ser, modellen som ska sätta Mercedes S-klass Coupé på plats. Vad säger du om Audis nya design?
Annons

Det har väl inte undgått någon att det pågått en ganska högljudd debatt om Audis design de senaste åren. Alltför slätskuren och tråkig, same-same, har det sagts. Redan 2010 intervjuade vi dåvarande designchefen Stefan Sielaff som sa att ”Vi ser allvarligt på designkritiken”. Två år senare var Sielaff ersatt av Wolfgang Egger och han visade upp ”Audis nya ansikte” – den tredimensionella grillen, senast demonstrerad på ansiktslyfta A1.

Men även Wolfgang Egger fick gå till nya uppgifter efter att man haft stormiga, interna diskussioner om utseendet på nya generationen Audi Q7Marc Lichte tillträdde som ny designchef i februari 2014 – kom närmast från Volkswagen – och nu är det dags att visa upp första exemplet på Audis nya formspråk – Prologue Concept.

Uppenbarligen har Marc Lichte lyckats bättre än sin föregångare Wolfgang Egger för pressreleasen inleds med en ”OK-stämpel” av Audis utvecklingschef och nestor Ulrich Hackenberg som beskriver Audi Prologue Concept som ”Den perfekta demonstrationen av Audis DNA”.

”När han kom till Audi lanserade Marc Lichte en designoffensiv”, berättar professor Dr. Ulrich Hackenberg. ”Hans tydliga filosofi och exakta förståelse av Audis DNA har utvecklat en designstrategi som öppnar helt nya perspektiv för oss. Designen är progressiv och mycket emotionell; det uttrycker kompetens och de kvalitetsanspråk som speglar varumärkets tekniska framsteg. Audi Prologue Concept är dess första förespråkare – det är en ’signaturbil’ för Audi”.

Som vi kan se är Audi Prologue Concept en tvådörrars coupé och det är förstås lätt hänt att tolka bilen som en kommande Audi A9 – med siktet inställt på Mercedes S-klass Coupé. Konceptbilen har en 4,0-liters TFSI V8-motor med 605 hk (445 kW) och 750 Nm (med ”overboost” i 15 sekunder, annars 700 Nm), tillräckligt för att sprinta 0–100 km/h på 3,7 sekunder.

 

Bilen som visar Audis nya design – vad tycker du?
Vår utsände reporter Jens Trulsson är på plats i Los Angeles och har redan provsuttit nya Audi Prologue Concept. Räkna med en detaljerad rapport i en tidning nära dig, mycket snart. KLICKA PÅ BILDEN FÖR STÖRRE VERSION

Audi Prologue Concept är ingen liten bil, den mäter på 510 centimeter på längden, har ett axelavstånd på 294 centimeter, en bredd på 195 centimeter och är 139 centimeter hög. Något kortare och lägre än dagens Audi A8, alltså. Fronten har sänkts ner och grillen är betydligt bredare än dagens modeller. De horisontella ribborna i grillen har en diamantliknande ytstruktur och ändarna är Y-formade.

Strålkastarteknik har Audi jobbat mycket med och givetvis är det Matrix med projektionslins och en laserljuskälla. Undertill sitter fem plastlinser som breddar och förlänger helljusets räckvidd ytterligare. Den nya lasertekniken gör det möjligt att skapa relativt små strålkastare som ändå ger mycket ljus.

Tittar vi på bakpartiet så syns det kärleksfulla blinkningar till Audis gamla ”Urquattro” från 1980, den tid då Audi tog avstamp i motorsporten och gjorde begreppet quattro bekant över hela världen. De breda skuldrorna påminner om skärmbreddarna på Audi quattro som behövdes för de breda hjulen till fyrhjulsdriften. Konceptbilen rullar på 22-tumsfälgar skodda med 285/30-däck.

Men en längd på över fem meter blir kupén generöst tilltagen i Audi Prologue. Även interiören ska visa en ny designera inom Audi, där bildskärmar och reglage blir till en enhet. När föraren stiger in i bilen identifieras hen med hjälp av sin smartphone och automatiskt justeras säte, klimatanläggningen alla andra individuella inställningar. Systemet föreslår också musik och färdvägar som är anpassade efter ägarens personliga krav. Telefonen läggs i Audis system ”Easy Slot”, placerat under ett lock i mittkonsolen. Telefonen blir då ansluten till infotainmentsystemet och handsfree, samt laddas trådlöst.

Instrumentpanelens front sträcker sig längs hela bredden och har tre integrerade pekskärmar. Displayen till vänster om ratten är vinklad mot föraren och används för att styra kontrollfunktioner för belysning och förarassistanssystem. Manöverenheten till höger om ratten är också den vinklad mot föraren och innehåller mediareglage. På passagerarsidan sitter en widescreen-display integrerad i instrumentpanelen som används för att individuellt och bekvämt kunna styra infotainmentfunktionerna.

En fjärde, flexibel pekskärm sitter på kardantunneln i mitten av bilen. Den används för att styra klimatanläggningen, för att mata in data genom att skriva med fingret och också för andra fordonsinställningar. Denna display består till största delen av en mycket tunn, böjbar OLED-film (OLED: ”Organic Light Emitting Diodes”, organiska lysdioder) som ger skarpa och kontrastrika bilder. När den inte används, ligger OLED-displayen infälld i mittkonsolen och är så gott som osynlig. När föraren använder displayen vilar handleden bekvämt på den lågt placerade växelväljaren till den 8-stegade tiptronic-automaten.

Så nu är frågan – vad tycker du om Audis nya design? Skulle du kunna tänka dig nästa generation Audi A5 med liknande design? Använd gasa/bromsa nedanför.

 

Bilen som visar Audis nya design – vad tycker du?

Bilen som visar Audis nya design – vad tycker du?

Bilen som visar Audis nya design – vad tycker du?

Bilen som visar Audis nya design – vad tycker du?

Bilen som visar Audis nya design – vad tycker du?

Bilen som visar Audis nya design – vad tycker du?

Bilen som visar Audis nya design – vad tycker du?

Bilen som visar Audis nya design – vad tycker du?

Bilen som visar Audis nya design – vad tycker du?

Bilen som visar Audis nya design – vad tycker du?

Bilen som visar Audis nya design – vad tycker du?

Bilen som visar Audis nya design – vad tycker du?

Bilen som visar Audis nya design – vad tycker du?

Bilen som visar Audis nya design – vad tycker du?

Bilen som visar Audis nya design – vad tycker du?

Annons
Annons
Rulla till toppen