BMW:s nya laddhybrid ger 680 hk – ändå supersnål

Inom en snar framtid ska BMW erbjuda laddhybrider med en skalbar teknik där sammanlagda toppeffekten sträcker sig från 250–680 hk. Cirka en tredjedel av effekten kommer från förbränningsmotor, resten är reaktionssnabb elkraft. Räckvidden med eldriften blir upp till tio mil. BMW visar den nya tekniken i två bilar, 5-serie GT Power eDrive och 3-serie Plug-in hybrid prototype.
Annons

Kan man äta kakan och ändå ha den kvar? Kombinationen av elmotor och förbränningsmotor i en laddhybrid gör att man kan jobbpendla utan utsläpp i veckorna och ändå ha möjligheten till långturer – när man vill och helt oplanerat. Nackdelen med en laddhybrid är förstås dubbla motorer och en drivlina som blir både tung och dyr.

BMW vill visa vad vi kan vänta oss i den inte allt för avlägsna framtiden och visar upp två nya laddhybrider: 5-serie GT Power eDrive och 3-serie Plug-in hybrid prototype. Tekniken och lärdomarna från BMW i3 och i8 lyfts över till de här två prototypbilarna avsedda för premiumkunden som vill kunna kombinera sportiga prestanda med utsläppsfritt pendlande.

BMW 5-serie GT Power eDrive är den mest kraftfulla och har en kombinerad systemeffekt som kan sträcka sig ända upp till 680 hk (500 kW) och 1.000 Nm. Batteripaketet är uppdelat i två delar, en i ”kardantunneln” och en placerad framför bakaxeln, med en kapacitet på upp till 20 kWh. Med så mycket batteri blir räckvidden med eldrift upp till tio mil och trots att bensintanken minskats från 70 till 30 liter blir sammanlagda räckvidden 60 mil.

Förbränningsmotorn i BMW 5-serie GT Power eDrive är den nya 2,0-liters turbobensinaren med 231 hk (170 kW) och intressant nog driver den enbart framhjulen. Elektrisk fyrhjulsdrift uppnås genom att ha en främre elmotor som är inbyggd i den åttastegade automatlådan och en elmotor som är integrerad i bakaxeln. BMW vill inte avslöja några prestandasiffror för BMW 5-serie GT Power eDrive men de är klart bättre än BMW 550i, trots en högre vikt.

Drivlinan i BMW 5-serie GT Power eDrive är skalbar och i det här exemplet ser vi det mest kraftfulla systemet som lämpar sig för toppversionerna av 5-serie, X5, X6, 7-serie, kommande X7 men också hos koncernbrodern Rolls-Royces modeller.

I BMW 3-serie Plug-in hybrid prototype hittar vi en mera vardagsnära drivlina, men även här är det möjligt att jobbpendla utsläppsfritt i veckorna. BMW 3-serie Plug-in hybrid prototype ska ses som en försmak på kommande 3-serie eDrive och den här drivlinan debuterar hos X5 eDrive nästa år. BMW ActiveHybrid 3, som inte klassas som laddhybrid, läggs ner när 3-serie eDrive kommer ut på marknaden.

BMW 3-serie Plug-in hybrid prototype har den välbekanta, turbomatade bensinfyran på 2,0 liter som i den här versionen ger 180 hk. Elmotorn, som är inbyggd i den åttastegade automatlådan, skjuter till ytterligare 95 hk och 320 Nm. Sammanlagda systemeffekten anges av BMW till 245 hk och 400 Nm. All kraft går till bakhjulen. Tack vare den gynnsamma mätmetoden som laddhybrider ges blir den officiella förbrukningen 2,0 l/100 km och CO2-utsläppet är 50 g/km.

Testcykeln för laddhybrider körs två gånger, en gång där batteripaketet tillåts laddas ur och en gång med urladdat batteri – sedan räknar man ut ett snitt mellan de två körningarna. Inte riktigt rättvist då energin i batteripaketet inte räknas in, men så ser mätnormen ut. Kör man enbart landsväg med BMW 3-serie Plug-in hybrid blir givetvis förbrukningen ungefär i samma nivå med en konventionell 3-serie och pendlar man inom elmotorns räckvidd blir bensinförbrukningen noll.

Elektriska räckvidden hos BMW 3-serie Plug-in hybrid är relativt måttlig, 35 kilometer som mest. I praktiken, speciellt vid kall väderlek, lär siffran minska betydligt. Effekten i elmotorn räcker för att köra upp till 120 km/h, om man är varsam med gaspedalen. Batteripaketet är placerat under bagageutrymmet och stjäl därmed en del utrymme i den nedre delen, under lastgolvet.

Även i detta fall är BMW ännu så länge hemlighetsfulla när det gäller prestanda men hävdar att 3-serie Plug-in hybrid hamnar i närheten av BMW 335i både när det gäller acceleration och pris.

Räkna med att drivlinan från BMW 3-serie Plug-in hybrid prototype även dyker upp i nästa generation 5-serie. En kommande tjänstebilsfavorit, kanske?

 

Missa inte denna läsning:

BMW 530Le är laddhybrid och supermiljöbil – men bara i Kina

 

BMW:s nya laddhybrid ger 680 hk – ändå supersnål

BMW:s nya laddhybrid ger 680 hk – ändå supersnål

BMW:s nya laddhybrid ger 680 hk – ändå supersnål

BMW:s nya laddhybrid ger 680 hk – ändå supersnål

BMW:s nya laddhybrid ger 680 hk – ändå supersnål

BMW:s nya laddhybrid ger 680 hk – ändå supersnål

BMW:s nya laddhybrid ger 680 hk – ändå supersnål

BMW:s nya laddhybrid ger 680 hk – ändå supersnål

BMW:s nya laddhybrid ger 680 hk – ändå supersnål

BMW:s nya laddhybrid ger 680 hk – ändå supersnål

BMW:s nya laddhybrid ger 680 hk – ändå supersnål

BMW:s nya laddhybrid ger 680 hk – ändå supersnål

BMW:s nya laddhybrid ger 680 hk – ändå supersnål

BMW:s nya laddhybrid ger 680 hk – ändå supersnål

BMW:s nya laddhybrid ger 680 hk – ändå supersnål

BMW:s nya laddhybrid ger 680 hk – ändå supersnål

BMW:s nya laddhybrid ger 680 hk – ändå supersnål

BMW:s nya laddhybrid ger 680 hk – ändå supersnål

BMW:s nya laddhybrid ger 680 hk – ändå supersnål

BMW:s nya laddhybrid ger 680 hk – ändå supersnål

BMW:s nya laddhybrid ger 680 hk – ändå supersnål

BMW:s nya laddhybrid ger 680 hk – ändå supersnål

BMW:s nya laddhybrid ger 680 hk – ändå supersnål

BMW:s nya laddhybrid ger 680 hk – ändå supersnål

BMW:s nya laddhybrid ger 680 hk – ändå supersnål

BMW:s nya laddhybrid ger 680 hk – ändå supersnål

BMW:s nya laddhybrid ger 680 hk – ändå supersnål

BMW:s nya laddhybrid ger 680 hk – ändå supersnål

BMW:s nya laddhybrid ger 680 hk – ändå supersnål

BMW:s nya laddhybrid ger 680 hk – ändå supersnål

Annons
Annons
Rulla till toppen