Hyundai i40 tuffar till sig – ska Passat se upp?

En rejält omarbetad front, uppgraderade motorer och en helt ny sjustegad automatlåda är en del av nyheterna hos Hyundai i40. I ansiktslyftet ingår också en del ny teknik som i40 får ”ärva” från lyxbilen Hyundai Genesis. Kanske är det dags för Volvo V70 och VW Passat att se upp nu?
Annons

Nästa år är det fyra år sedan som den helt nya Hyundai i40 lanserades i Sverige. Hyundai gjorde då ”tvärtom” och lanserade kombiversionen först, vilket för övrigt är den enda karossvarianten som säljs i Sverige. Därmed kan vi gissa oss till att det är dags för ett ansiktslyft och de första bilderna på denna uppgradering når oss idag.

Peter Schreyer är numera hela koncernens chefsdesigner och har alltså ansvar för både Kia och Hyundai. Med sin bakgrund hos bland annat Audi kan man undra om det inte är Schreyer som varit delaktig i skissandet av den nya fronten som nu fördelar sig över de olika Hyundaimodellerna. Den nya grillöppningen är mera öppen, tydligare markerad med mer krom och dimljusen består numera av en rad LED-lampor.

Samma typ av LED-ljus hittar vi också uppe i huvudstrålkastarna, ovanför projektlamporna. Som tillval finns ”Smart High Beam system” som gör att strålkastarna automatiskt bländar av för mötande. Bak på Hyundai i40 hittar vi också nya lamphus och fälgarna, i storlek 16 och 18 tum, har fått en ny design.

En välkommen nyhet är koncernens helt nya DCT-låda, en dubbelkopplingslåda, med sju växlar. Den nya automaten dyker först upp i kombination med 1,7-liters dieseln med 141 hk/340 Nm (en liten ökning från tidigare 136 hk) som numera lever upp till avgaskraven i nya Euro 6-normen. Som alternativ finns också en 1,7-liters diesel på 115 hk/280 Nm, samt två fyrcylindriga bensinmotorer på antingen 1,6 eller 2,0 liter.

En smart detalj med Hyundais nya dubbelkopplingslåda är att den har en integrerad startmotor som gör uppstarten snabb när stopp/start-systemet stängt av motorn. En annan teknisk nyhet är ett elektroniskt styrt system som kan lägga på mer kraft på ytterhjulet för att bilen ska svänga in bättre och inte spinna bort kraften på innerhjulet, Hyundai kallar systemet för ATCC (Advanced Traction Cornering Control).

Kombimodellen får också elektroniskt styrda stötdämpare bak. Förarens menyval gör det möjligt att kombinera stötdämparnas inställning med olika gasrespons, styrservo, med mera. Tekniken är hämtad från lyxsedanen Genesis. Två andra system som är nya för Hyundai i40 är avläsning av vägskyltar där hastighetsgränsen visas i instrumentpanelen samt vingelvarning. På insidan av Hyundai i40 hittar vi ett nytt navigationssystem med pekskärm samt två nya ljudanläggningar. Toppmodellen har DAB-radio.

Totalt sett har Hyundai i40 varit en lyckad modell, sedan den lanserades har det sålts 100.000 exemplar i Europa. I Sverige har i40 haft det lite trögt och ligger på 53:e plats i bästsäljarlistan (1.349 sålda bilar januari–november). Som jämförelse säljs det nästan dubbelt så många Hyundai i30 i Sverige. Minskningen i år för i40 har varit sex procent, jämfört med fjolåret, men kanske kan dubbelkopplingslådan och det större teknikinnehållet bidra till bättre siffror under 2015?

 

Missa inte denna läsning:

Test av Sveriges åtta populäraste kombibilar: Audi A4, Hyundai i40, Citroën C5, Mercedes C-klass, Toyota Avensis, Volkswagen Passat, Volvo V60 och BMW 3-serie Touring

 

Hyundai i40 tuffar till sig – ska Passat se upp?

Hyundai i40 tuffar till sig – ska Passat se upp?

Hyundai i40 tuffar till sig – ska Passat se upp?

Hyundai i40 tuffar till sig – ska Passat se upp?

Annons
Annons
Rulla till toppen