Många bildesigners har drömt om att knäcka utmaningen med en smart citybil – det är verkligen inte lätt att få plats med både drivlina, två passagerare, bagage och någon slags krocksäkerhet på en så liten yta.
Första generationen Smart lanserades 1998 och blev ingen omedelbar hit här i Sverige, men paketeringen är minst sagt imponerande. Nu har tredje generationen precis visats upp och Smart har dessutom fått konkurrenter i form av exempelvis Toyota IQ.
Men redan i början av 1990-talet, precis innan Sovjetunionen kollapsade, visade Lada upp konceptbilen Гном – på engelska blir det Gnome (som står för ’dvärg’). Den officiella beteckningen blev VAZ-1151.
Läs också: Därför filmas ryska trafikolyckor
Läs också: Efter 31 år – Lada 2107 läggs ned
Bakom den här konceptbilen stod bland andra Petr Prusov, som då var biträdande chefsdesigner på VAZ. Medan Smart hade plats för två personer hade Lada lyckats klämma in totalt fyra personer i en bil som var exakt lika lång: 2,5 meter.
Officiellt pratade VAZ om en ”2+2-konfiguration” och gissningsvis fanns inte särskilt mycket plats för varken baksätespassagerarnas ben eller deras bagage.
Tjänstevikten låg på 500 kilo (Smart vägde in på 730 kilo, så förmodligen fanns vissa skillnader i krocksäkerhet…). För en citybil blir ju svängradien viktig och här skröt Lada med en svängradie på 3,5 meter – gissningsvis var det inte helt sant, med tanke på att dagens Smart Fortwo har en svängradie som är dubbelt så stor: 6,95 meter.
Det riktigt roliga var att Lada Gnome också visades upp i en eldriven strandraggarversion ett år senare med namnet Elf. Någon serieproduktion blev det dock aldrig för vare sig Gnome eller Elf – istället blev det Mercedes och Swatch som tillsammans visade upp Smart några år senare.
Läs också: Lada utvecklade hemlig familjebuss två år innan konkurrenterna
Läs också: Putins ryskbyggda limousine får V12-motor från Porsche
Källor: smotra.ru, GM-AvtoVAZ, carstyling.ru, carstyling.ru