Du som trodde biltillverkarna hade övergett prestandamodellerna till förmån för snåldieslar och bränslecellsbilar trodde fel. Lexus är ju kända för mjuka hybridmodeller men här kommer en bredsida rakt mot BMW M5 – nya GS F.
Den har länge ryktats om att Lexus ska lansera en F-version av GS. Vi kunde visa spionbilder på nykomlingen redan i september 2013, och i oktober 2014 stod det klart att GS F får samma 5,0-liters V8-motor som nya RC F.
Spionbilder: Lexus GS F på gång med V8-motor utan turbo
Läs också: Lexus RC-F – allvarlig utmanare till BMW M4
Lexus gör tvärt emot konkurrenterna och struntar i både turbo och kompressor. V8-motorn är en högvarvig sugmotor på 473 hästkrafter vid 7.100 r/min och 527 Nm vid 4.800–5.600 r/min. Den steglösa automatlådan från hybridversionerna av Lexus GS duger inte här utan ersätts med en åttastegad automatlåda som går att växla manuellt. Den skickar kraften genom en torque vectoring-diff som ger rätt mängd kraft till det bakhjul som har bäst fäste.
Jämfört med BMW M5 är Lexus GS F ungefär 115 kilo lättare. Men till saken hör att Lexus GS F också har betydligt mindre effekt. BMW M5 kan stoltsera med ytterligare 87 hästkrafter och den nya effektkungen i klassen, Cadillac CTS-V, kan skryta med 176 hästkrafter mer (!).
Vad vikt- och effektsiffrorna betyder för prestandan i GS F återstår att se – det avslöjar inte Lexus förrän på Detroitsalongen. Eventuellt får vi också veta hur snabb den är runt Nürburgring eftersom den testats noggrant där redan från början av utvecklingen.
Läs också: Cadillac CTS-V får 649 hk – knäcker både BMW och Mercedes
Läs också: Vi provkör Lexus RC F: ”En spark i skrevet på BMW M4”