Är V8-motorn snart död?

Myndigheternas krav på lägre bränsleförbrukning gör det allt svårare för amerikanska biltillverkare att behålla sina kära V8-motorer. Nya uppgifter från mässgolvet i Detroit berättar att Ford bygger sin sista V8-modell 2017, sen blir det bara turboladdade V6:or och raka fyror i bilar som Mustang och pickupen F-150. Kan det vara sant?
Annons

Efter oljekrisen 1973 och de allt tuffare kraven på avgasrening var det många som förutspådde V8-motorns död. Men som vi alla vet utvecklades tekniken och V8-motorerna blev både snålare, starkare och fullt avgasrenade. Förra året lanserades flera nya bilmodeller i USA med mycket kraftfulla V8:or, starkast var Dodge SRT Hemi Hellcat med osannolika 717 hk (707 hp).

Men snart är det roliga slut och det muntra V8-mullret tystnar för gott. I alla fall om vi får tro sajten ”Horsepower Kings” som citerar en anonym källa inom Ford. Ni som följt nyhetsflödet från Detroit har förstås noterat att både supersportbilen Ford GT och den tuffa pickupen Ford F-150 Raptor har turboladdade V6-motorer. Och enligt sajten ”Horsepower Kings” är det första tecknen på att Ford nu är på väg att avveckla V8-modellerna och de sista bilarna med V8:or säljs 2017. Därmed skulle en V8-epok som började 1932 vara avslutad.

Enligt den anonyma källan inom Ford har inte Mustang-modellen Shelby GT500 fått grönt ljus ännu, men om den byggs blir det sannolikt den sista bilen från Ford med bensin-V8.

Enligt det regelverk som myndigheten EPA (”United States Environmental Protection Agency”) ställt upp inleds den så kallade ”andra fasen” under 2017 och varar fram till 2025 då snittförbrukningen ska vara nere på 54,4 mpg (4,3 l/100 km). För varje år som går ska snittförbrukningen sänkas och första året, 2017, ska snittförbrukningen vara 36,6 mpg (6,4 l/100 km). Som alla förstår innebär det radikalt snålare och annorlunda bilmodeller i USA.

När uppgifterna kom ut undersökte sajten ”Carscoops.com” sanningshalten och intervjuade Fords chef för powertrain Paul Seredynski, som helt förkastade uppgifterna som osanna. Det som talar mot en snar nedläggning av V8-motorerna är att Ford nyligen introducerat nya Mustang med V8-motor och Shelby GT350 med en helt ny 5,2-liters ”flat plane” V8-motor. Det är tveksamt om Ford skulle satsa så mycket pengar på modeller som bara ska säljas under två år.

 

Missa inte denna läsning:

Superpickupen Ford F-150 Raptor ska klara allt och lite till

 

Annons
Annons
Rulla till toppen