Volvo redo för ny motorsportsatsning: Formula E

Volvos beslut att lämna motorsport har rört upp känslor. Men vid en intervju i Detroit med marknads- och försäljningsdirektör Alain Visser, fick vi mycket intressanta uppgifter om Volvos intresse för Formula E.

Volvo redo för ny motorsportsatsning: Formula E
Mycket talar för att Formula E blir Volvos nästa motorsportsatsning.

Volvos nya marknadsstrategi innebär att man lämnar motorsport och kraftig minskar antalet bilsalonger man närvarar på.

När det gäller bilsalonger ska man framgent bara närvara i Detroit, Genève och Shanghai eller Peking (som växlar från år till år). Under 2014 var Volvo utställare på över 70 bilsalonger! En kraftig minskning med andra ord.

"Men detta är ingen besparing, vi ska öka vår marknadsföringsbudget men lägga krutet på annat", säger Alain Visser.

När det gäller motorsport är Volvo idag verksamma inom STCC och den australiensiska serien V8 Supercars. I den senare har framgångarna varit stora för den inhemske föraren Scott McLaguhlin, som slutade femma i mästerskapet 2014.
Andreföraren, Robert Dahlgren, hade en tuffare säsong och slutade på plats 25 av 52 förare.

I STCC deltar Volvo även 2015, i V8 Supercars kör man enligt kontraktet ytterligare två år. Sedan drar man sig ur båda serier.

"Vi kommer fortsätta att sponsra Volvo Ocean Race, eftersom vi äger varumärket. Men motorsport med V8- eller V6-maskiner från andra tillverkare är inget för vårt varumärke. Vad Polestar sedan gör är helt upp till dem, vi står bakom Polestar oavsett vilket beslut man tar".

Men hur ska någon förstå skillnaden mellan att Polestar tävlar och att Volvo tävlar.  Pengarna är ju fortfarande era? Hur mycket pengar ger ni till Polestar för att de ska tävla?

"Inga pengar alls, Polestar har egen ekonomi, men vi äger företaget. Däremot satsar vi (Volvo) en del pengar på marknadsaktiviteter i samband med motorsport. Och för att Polestar ska framstå som ett framgångsrikt företag kan jag se att man väljer att delta i motorsport, absolut. Tillsammans ska vi definiera vad det innebär."

Jag pratade med Jan "Flash" Nilsson om ert beslut. Han förstod inte hur ni skulle kunna fortsätta resan mot fullvärdigt premiummärke när alla andra premiummärken tävlar i motorsport. Kommentar?

"Jag håller inte alls med. Titta på Land Rover och Jaguar. Fullvärdiga premiummärken som inte tävlar. Ok, Jaguar kör pyttelite racing. Men jag ser ändå inte att racing passar vårt DNA. Och varför göra som alla andra? Vi kan bli premium även utan motorsport. Volvo ska förmedla säkerhet och låg förbrukning, det gör inte racing."

Alain Visser är chef för försäljning, marknadsföring och kundservice på Volvo Cars. auto motor & sport fick en intervju med honom om motorsportens framtid.

Jo men det gör det ju! Titta på F1 och Le Mans där låg bränsleförbrukning är jätteviktigt.

"Hehe, men det är ju helt andra pengar. Jag skulle säga att Le Mans är det absolut dummaste racingklass man kan köra. Det kostar 20 miljoner euro att driva en bil och du får pressbevakning i 24 timmar. Sedan är det tyst ett år! Det finns helt klart bättre investeringar.

Våra läsare tycker ändå det är konstigt att ni först bygger upp Polestar som ett märke och sedan slutar med racing.

"Intresset för Polestar ska öka, vi ska fortsätta att bygga på detta varumärke. Idag finns dessa bilar bara på fem marknader, detta ska breddas. Men satsningen ska göras på deras bilmodeller, inte på motorsport."

Det finns en racingklass där miljöprofilen är hög, Formula E. Det skulle väl passa er bra?

"Ja exakt. Vi har tittat på detta. Det finns inget beslut för deltagande, men det är absolut något som vi tittar närmare på. Publiksiffrorna och pressbevakningen är ännu ganska begränsad men detta är ett motorsportskoncept som jag absolut tror kan växa. Vi följer serien mycket noggrant och har gjort riktigt djupa analyser men ännu inte fattat något beslut. När man har en begränsad budget att spendera måste man överväga noggrant var pengarna placeras."

När ni tittade på Formula E, såg priset avskräckande ut?

"I jämförelse med annan motorsport är det betydligt bättre valuta för pengarna i Formula E."

Så ni står med i startfältet 2016?

"Nej det hinner vi inte, då skulle vi behövt fatta beslutet typ idag. "

2017 då?

"Haha, du vill verkligen att vi ska in i motorsport, eller hur? Men visst, jag rankar Formula E som den mest intressanta motorsportsgrenen av alla just nu. Så mycket kan jag säga."

Läs också: Volvo drar sig ur motorsport

Läs också: Volvo drar ned antalet bilsalonger dramatiskt

Scott McLaguhlin kom femma i den australiensiska serien V8 Supercars 2014.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
Det skulle vara väldigt kul om Volvo satsade på Formula E.
527
136