När luft komprimeras ökar temperaturen, ibland till riktigt höga temperaturer. De som lagt handen på fel ställe på en eldriven luftkompressor har fått ett påtagligt bevis på detta. Turbomatning på bilmotorer ökar effekten då luften tvingas in istället för att sugas in. I takt med att turbotrycket ökas har man infört laddluftkylare som sänker insugningstemperaturen.
De första laddluftkylarna satt i fronten på bilen och använde fartvindens kylande effekt, så kallade luft/luft-kylare. Men de senaste åren har allt fler turbomodeller gått över till vattenkylda laddluftkylare, då kan man göra kylpaketet kompaktare och rördragningen blir kortare.
Läs också: Vi testar nya BMW M4 Coupé
Läs också: BMW M4 Cabriolet officiell
BMW är ett exempel på en biltillverkare som gått över till vattenkylning av insugningsluften, biturbo-V8:an som använts till så många bilmodeller har detta liksom nya BMW M3 och M4 med 431 hk och 550 N. Men mycket vill alltid ha mer och det finns ett gammalt beprövat sätt att kyla luften och därmed kunna öka på turbotrycket – vatteninsprutning.
Vatteninsprutning används på den nya BMW M4 MotoGP Safety Car och i videon längst upp kan vi se hur systemet fungerar. Så värst många detaljer får vi inte men BMW själva hävdar att toppeffekten kan höjas med åtta procent, vilket i det här fallet skulle innebära 465 hk istället för ”bara” 431. Får vi tro ryktena så är vatteninsprutning något som snart kan bli standard hos vissa BMW-modeller, till exempel en kommande M4 GTS. Vattnet i tanken brukar blandas med alkohol för att inte frysa, vilket dessutom ger lite extra energi, antingen etanol eller metanol.
Läs också: BMW M3 och M4 – så mycket kostar de nya modellerna
Läs också: BMW M4 testad på Nürburgring – varvtiden blev 7:52
Tekniken med vatteninsprutning är förstås inte helt ny. Vatteninsprutning fanns hos vissa flygplansmodeller under andra världskriget för att tillfälligt kunna öka motoreffekten, till exempel vid start. Den första turbomodellen bland personbilar, Oldsmobile F85 från 1962 med Turbo Jetfire-motorn hade vatteninsprutning för att undvika spikningar, man kallade systemet för ”Turbo-Rocket Fluid”. Även Saab använde sig av vatteninsprutning till sin 99 Turbo, som originaltillbehör, vilket ökade toppeffekten från 145 till 165 hk.
Missa inte denna läsning:
Utser BMW M4 till årets flopp: ”Har sålt sin själ”