Nya fakta om Audi R8 e-tron – går 45 mil

Audi ska bygga en helt eldriven version av R8, kallad e-tron. Räckvidden på 45 mil och vridmomentet på 920 Nm ska sätta BMW i8 och Tesla Model S på plats – här är de första uppgifterna.
Annons

Audi R8 E-tron ska byggas – med fördubblad räckvidd
Audi R8 E-tron sätter elbilsrekord runt Nürburgring

Audi har nyss visat upp en helt ny generation R8, som går tvärt emot downsizingtrenden och fortsätter med den högvarviga V10-motorn som den delar med Lamborghini Huracán. Nya R8 är lättare än föregångaren men finns numera enbart med sjustegad dubbelkopplingslåda.

Men det är bara början – det ryktas om att Audi ska lansera fler R8-varianter framöver, bland annat en billigare instegsmodell med V6 turbomotor, och det står nu också klart att R8 kommer i eldrivet utförande med namnet e-tron. 

Till att börja med lär Audi R8 e-tron inte bli någon storsäljare, och det är heller inte tanken. Istället ska bilen bli en så kallad ”halo car” som ska demonstrera Volkswagenkoncernens kunnande när det gäller eldrivna prestandabilar. På lite längre sikt kan tekniken från R8 e-tron också hamna i billigare modeller för att utmana Tesla.

Audi R8 E-tron – är superelbilen dödsdömd?
Här är nya Audi R8 – behåller V10-motorn
Nya fakta om Audi R8 e-tron – går 45 mil

Audi R8 e-tron får nästan fördubblad räckvidd jämfört med förra R8 e-tron: den ska klara mer än 45 mil. Toppeffekten hamnar på 340 kW (462 hk) och vridmomentet på imponerande 920 Nm. Det innebär att 0–100 km/h ska gå på 3,9 sekunder. R8 V10 Plus med V10-motor fixar samma sprint på 3,2 sekunder. För att inte dra ur batterierna allt för snabbt är toppfarten begränsad till 210 km/h. Men man kan programmera om denna frivilliga gräns och då toppar R8 e-tron 250 km/h.

Audi R8 e-tron drivs av två elmotorer på vardera 170 kW och 460 Nm. De arbetar ihop men inte linjärt, vilket innebär att bakhjulen kan få olika moment för så kallad aktiv momentstyrning (torque vectoring). Det gör bilen mer stabil i högre farter men bidrar också till att ”styra in” i kurvorna

Batteripaketet har formen av ett stor ”T” och är placerat långt ned i bilen, bakom passagerarcellen och utdraget framåt i ”kardantunneln”. Själva litiumjonbatterierna tillverkas av Audi, köps alltså inte in av någon extern leverantör. Batterikapaciteten i R8 e-tron har ökat från 49 till 92 kWh utan att batteripaketet blivit större, med hjälp av ökad energidensitet (från 84 till 154 Wh per kilo). Laddningen sker med likström (snabbladdning) eller växelström, som snabbast kan batteripaketet laddas fullt på två timmar.

Projektet att bygga en eldriven Audi R8 har varit kantat av problem. Ulrich Hackenberg, som är chef för teknisk utveckling på Audi, har länge förespråkat serieproduktion av R8 e-tron och nu har den alltså äntligen fått grönt ljus. Försäljningsstarten ska inledas i höst när produktionen sätter igång. Audi benämner själva R8 e-tron som ”handbyggd”, vilket också är en indikation på att det blir en ganska begränsad serieproduktion.

En av de tilltänkta konkurrenterna i detta exklusiva segment lär bli BMW i8, som dock är en hybridbil med en trecylindrig bensinmotor. Även Mercedes har experimenterat med eldrivna superbilar i form av SLS AMG Electric Drive. I filmrutan nedtill försöker Audi-cheferna beskriva ljudet i R8, går så där…

Nya fakta om Audi R8 e-tron – går 45 mil

Nya fakta om Audi R8 e-tron – går 45 mil

Nya fakta om Audi R8 e-tron – går 45 mil

Nya fakta om Audi R8 e-tron – går 45 mil

Nya fakta om Audi R8 e-tron – går 45 mil

Nya fakta om Audi R8 e-tron – går 45 mil

Nya fakta om Audi R8 e-tron – går 45 mil

Nya fakta om Audi R8 e-tron – går 45 mil

Nya fakta om Audi R8 e-tron – går 45 mil

Nya fakta om Audi R8 e-tron – går 45 mil

Nya fakta om Audi R8 e-tron – går 45 mil

Annons
Annons
Rulla till toppen