I sommar börjar Skoda sälja nya generationen Superb som blir rymligare och lyxigare än föregångaren. Nykomlingen bygger på Volkswagenkoncernens så kallade MQB-plattform, som bland annat innebär att nya Superb blir omkring 75 kilo lättare än den tidigare modellen.
Trots att Skoda Superb sväljer 625 liter bagage lär det bli kombimodellen som säljer bäst på den svenska marknaden. Den är ännu inte visad officiellt, men här kan vi publicera spionbilder på Superb Combi.
Testbilen ser minst sagt underlig ut, men designen hämtas i princip rakt av från sedanmodellen medan bakpartiet spinner vidare på samma designspråk som den mindre modellen Octavia Combi, bland annat med de C-formade LED-lamporna.
Jämfört med Volkswagen Passat och de andra konkurrenterna ska Skoda Superb erbjuda mer utrymme per krona, men priset justeras också upp en aning jämfört med föregångaren. Skoda är inte längre det lågprismärke det en gång var. Om det skvallrar inte minst tillvalslistan som nu innehåller mycket ny teknik.
Dieselmodellerna lär sälja bäst – här finns flera varianter på 120, 150 och 190 hästkrafter. Skoda ska också lansera en Greenline-variant med ett koldioxidutsläpp på 95 gram per kilometer och en förbrukning på 3,7 l/100 km, men den siffran gäller alltså sedanmodellen.
Det finns också bensinversioner på mellan 125 och 280 hästkrafter, samt fyrhjulsdrift från svenska Haldex och dubbelkopplingslådan DSG är tillval. Det ryktas också om att Skoda ska lansera en laddhybridversion av Superb.
Premiären för Skoda Superb Combi dröjer förmodligen till slutet av 2015 eller början av 2016.
Foto: Automedia