Av 18 startande ekipage i SLC-premiären på Knutstorp var det bara nio bilar som tog sig i mål. Ams Honda Civic Type R lyckades komma till start med lånade spacers eftersom de nya fälgarna inte kunde svälja de nya bromsarna. Efter lite initiala skärmkantsproblem satte vi bra och jämna tider. Tyvärr brast det på varv 128 då alla fem bultarna på spacern höger fram gav med sig. Det var bara att packa ihop och dra hem. En synnerligen misslyckad historia som du kan läsa mer om här! Som tur var hann vi köra så pass många varv att vi kunde ta med oss fyra poäng till nästa tävling på Gotland 1-3 maj.
Canard Racing #1
”Canard #1 gjorde en mycket bra start och låg på en andraplats efter tre timmars körning. Då gick grenröret av… Canard fick ihop bilen igen efter en timme och 42 minuter. Nytt grenrör lånades av Team CK och tack vare dem så kunde Canard köra i mål på en åttondaplats, femma i klassen. Viktiga poäng inför den planerade totalsegern…”
MTG Racing #73
”Premiären för vår nybyggda bil blev en händelserik dag med många tekniska problem. Ett bra tempo från start men fick snart teknisk flagg för hög ljudnivå. 15 varv senare går servostyrningen sönder. Vid en av tankningarna fastnar tankmattan i hjulet som resulterade att man måste hissa upp bilen och demontera däcken! Två avåkningar och bilen behövde saneras från lecakulor. En stor oljeåtgång i motorn resulterade i flera depåstop för att inte få motorras. Nästa problem är att bultarna som håller turbon börjar lossna, de måste dras varje gång bilen kommer in i depån. Sista timmen flyter på och vi kunde knipa tredjeplatsen i Klass 2.”
Jonsson Bil #76
”Bilen fungerade bra de första fyra timmarna sedan började förpumpen i bränsletanken att strula vilket innebar långsammare varvtider och mer tid i depån. Men vi tog oss i mål och kunde konstatera att det trots allt var en lyckad helg på en av de roligaste banorna i Sverige.”
SpekkEd Racing #41
”SpekkEd Racing kom väl förberedda med många varvs träning på banan. Men redan på uppvärmningsvarven kunde de känna att något inte stod rätt till med kopplingen. SpekkEd försökte köra så mjukt det gick i 15 varv men till slut överhettade bilen och fick rulla i depå. Bilen fick vila lite sedan körde de några varv och upprepade proceduren det hela dagen till målflagg. Två poäng för målgång.”
Glenn Racing #21
”Glenn Racing kom till start med en oprövad bil som likt många andra fick göra sin shakedown i skarpt läge direkt på tävlingen. Efter problem med bromsarna kom vi ut och körde de sista timmarna innan motorn bestämde sig för och ge upp. Ett stort hål i framkant på motorn där förmodligen en vevstake kikat ut tog helgen slut 45 minuter innan målgång.Stötdämparexperten
Bilen känns riktigt bra under träningen men efter varv tre ligger vi sist. Inget fäste bak. In för att byta bakdäck. Fortfarande inget fäste bak. En drivaxel har gått av. Team #88 Stötdämparexperten får bryta racet och åka hem.”
RDS #18
”Förberedelserna inför premiären 2015 var relativt små för våran del, bara ett nytt bodykit till bilen. Tyvärr tog dom nya bromsarna helt slut redan efter en timmes körning. Fabrikationsfel misstänks. Vi fick rota fram ett par gamla belägg med en femtedel kvar på.
Efter fyra timmar fick vi byta däck höger fram. Efter fem timmar gick ett av de bakre camberstagen av och sex timmar in var det dags för ytterligare ett däckbyte när det vänster framhjul hade dragit på sig en bromsplatta. Vi gick ganska hårt åt på materialet, men Team RDS Bilverkstad #18 är mycket nöjda med vår andraplats.”
Team 50+ #50
”Första tävlingen för året och en helt oprövade bil med nya dämpare, ny splitter och diffusor. Just diffusorn visade dock ge ett litet problem, luftflödet runt avgassystemet blev för dåligt och det nymålade golvet blev mer än lovligt varmt vilket gav en inte allt för trevlig föraremiljö. Vi fick lov att ta bort kofångaren bak och sen började det funka. Bilen gick riktigt bra med nya chassiet. Vi fick bilen i mål på en sjätteplats vilket vi är nöjda med.”
Team A Sweden #11
”Vi fick en väldigt bra start på racet då saker och ting lirade perfekt och vi hade tidigt två varvs ledning. Efter fem timmar började problemen komma. Först soppapumpssäkringen och stopp på banan med bärgning som resultat. Vi var dock fortfarande säkra på att vinna. Då lossnade ena bärarmen lite och skrapade fälgens insida. Nu låg vi fyra, fem varv efter med tron att vi kunde köra ikapp. Men snart steg vattentemperaturen väldigt och på väg ut ur depån sprack kylslangen. Racet var slut för vår del men vi satsar på vinst på Gotland.”
Need More Speed #35
”Loppet gick kanon i fem timmar, sedan lade växellådan av och vi tvingades bryta när vi låg på en tredjeplats i klassen. ’Scheiße’, som tyskarna säger.”
Position | # | Klass | Namn | Varv | Poäng | Totalpoäng |
1 | 55 | 2A | Lestrup Racing | 302 | 25 | 25 |
2 | 54 | 1B | Toyota Rocket Team | 300 | 25 | 25 |
3 | 18 | 1B | RDS Bilverstad | 286 | 18 | 18 |
4 | 80 | 2A | Morin Racing | 278 | 18 | 18 |
5 | 2 | 1B | Canard Racing | 274 | 15 | 15 |
6 | 73 | 2B | MTG Racing | 198 | 15 | 15 |
7 | 50 | 1A | Team 50+ | 266 | 12 | 12 |
8 | 11 | 2A | Team A Sweden | 196 | 12 | 12 |
9 | 76 | 1A | Jonsson Bil | 241 | 10 | 10 |
10 | 88 | 2B | Stötdämparexperten | 12 | 10 | 10 |
11 | 1 | 1B | Canard Racing | 231 | 8 | 8 |
12 | 75 | 1B | Need More Speed | 195 | 6 | 6 |
13 | 9 | 1B | König Motorsport | 128 | 4 | 4 |
14 | 41 | 1B | SpekkEd Racing | 86 | 2 | 2 |
15 | 21 | 1B | Glenn Racing | 75 | 1 | 1 |
16 | 85 | 1A | Flatout Racing | 45 | 0 | 0 |
17 | 36 | 1B | Butterfly Racing | 14 | 0 | 0 |
18 | 52 | 1B | Team CK | 9 | 0 | 0 |