Förutom inköpspriset är också försäkringspremien en viktig faktor, och för att undvika en premiechock kan det vara bra att hålla sig borta från de allra motorstarkaste modellerna och istället koncentrera sig på ett fint chassi.
Den här listan bjuder på några favoriter som är vardagsroliga och plånboksvänliga. Vi har också tittat närmare på ams-läsarnas betyg på bilarna i begagnatdatabasen. En grön siffra är bättre än snittet för de aktuella modellåren, en röd siffra är sämre.
Sätt betyg på din egen bil i vår begagnatdatabas
Chassit lyfter hela bilen
Ford Mondeo har den fina egenheten att den är rolig att köra nästan oavsett motor. Chassit är välbalanserat och underhållande utan att fjädringskomforten blir lidande. Men får vi välja blir det – i brist på någon riktig ST-version – Mondeo med den ovanliga, turboladdade bensinmotorn Ecoboost på 203 eller 240 hästkrafter. Ut och sväng!
Ford Mondeo (2007–2014)
Snittbetyg: 77%
Körglädje: 81%
Totalekonomi: 74%
Problemfri: 83%
Göra om köpet: 86%
Doldisvalet
Du känner redan till Type R-versionen av Civic, som för övrigt snart lanseras i en helt ny version med turbomotor. Men visste du att det också finns en lite mindre vass Type S-version av den större modellen Accord?
Accord Type S lever ett riktigt doldisliv på den svenska bilmarknaden – helt oförtjänt. Varvvillig och med fin styrning och trevligt chassi!
Honda Accord (2002–2014)
Snittbetyg: 80%
Körglädje: 86%
Totalekonomi: 78%
Problemfri: 95%
Göra om köpet: 94%
Smaklig spis
För dig som inte riktigt är beredd att slå till på ett råbarkat rallyjärn i form av Subaru WRX eller Mitsubishi Evo finns ett lite ovanligare val i form av Mazda 6 MPS. Jämfört med vanliga Sexan finns ingen kombimodell, men du får istället turbomotor på 260 hästar och fyrhjulsdrift. Mums!
”Helhetsintrycket efter en dags umgänge är att Mazda med MPS lyckats skapa en muskelbyggare i snygg kostym, som dessutom vet att föra sig kultiverat”, skrev vi i provkörningen.
Glöm heller inte bort sportcoupén RX-8 med både bakhängda bakdörrar och wankelmotor. Och suven CX-7 fanns med samma turbofyra på 260 hästar om Mazda 6 MPS.
Mazda 6 (2002–2008)
Snittbetyg: 79%
Körglädje: 85%
Totalekonomi: 75%
Problemfri: 86%
Göra om köpet: 88%
Stort utbud
En lista över prisvärda och roliga bilar är inte komplett utan Skoda Octavia RS. De senaste generationerna har funnits med både bensin- och dieselmotor, som manuell och med automatlåda. Utbudet är stort så se till att hitta rätt exemplar!
Skoda Octavia (2004–2013)
Snittbetyg: 80%
Körglädje: 85%
Totalekonomi: 81%
Problemfri: 90%
Göra om köpet: 90%
Någon gång måste du äga en Alfa!
Nu har Alfa Romeo 159 gått i graven, och en del märkesentusiaster rynkade på näsan åt den framhjulsdrivna modellen. Men faktum är att 159 är riktigt trevlig att köra med alerta köregenskaper. Finns också med turbomotor.
”Man vill inte kliva ur bilen och man tar verkligen omvägar!”, skrev testlaget.
Alfa Romeo 159 (2005–2013)
Snittbetyg: 81%
Körglädje: 90%
Totalekonomi: 64%
Problemfri: 89%
Göra om köpet: 92%
Här är Alfa Romeo-modellerna som aldrig blev av
Chassi och charm
Att Mini Cooper är rolig i superversionen John Cooper Works vet vi redan. Men visste du att även instegsversionen Mini One är nästan lika trevlig? Kompakt format och fin styrning gör sitt till.
”Mini framträder än en gång som bästa vägvagnen med finfin balans utan hyss ens när gränsen överskrids. De smala, lättrullande däcken ger sämre grepp än annars – men bilen är lika kul som alltid. Maximal körglädje eller förnuft – Mini One Minimalist lyckas bäst på båda håll och vinner därför testet”, skrev testlaget.
Mini Cooper (2007–2013)
Snittbetyg: 73%
Körglädje: 94%
Totalekonomi: 73%
Problemfri: 83%
Göra om köpet: 93%
Siffrorna gäller Mini Cooper, eftersom det finns för få läsarbetyg på Mini One.
Ovanlig utmanare till Audi TT
Med turbomotorn på 200 hästkrafter är detta en riktig guldklimp, enligt testlaget. Styrningen lämnar lite övrigt att önska, men växellådan och bromsarna gör RCZ mycket trevlig. ”Att som framhjulsdriven bil, i ett test med två bakhjulsdrivna, få toppbetyg för chassit är sannerligen inte illa pinkat.”
Peugeot RCZ (2009–)
Den här bilmodellen har för få svar i begagnatdatabasen för att kunna betygsättas.
Konstigste namnet?
3,0-litersversionen av Subaru Legacy har du förstås redan koll på. Boxersexan har ett säreget ljud och gott om kraft. Men det fanns också en så kallad Spec B-version av Subaru Legacy med små chassiuppdateringar och sportstolar. En sådan ska du ha – om du lyckas hitta en!
Subaru Legacy (2003–2009)
Snittbetyg: 82%
Körglädje: 86%
Totalekonomi: 81%
Problemfri: 95%
Göra om köpet: 87%