Tidsmaskinen: Ovanliga bilar hittade i Texas – kan säljas för sex miljoner

Efter mer än 40 år i dvala ska nu fem klassiska mellankrigsbilar säljas på auktion av en bilsamlare i Texas. En av bilarna är en ovanlig prototyp-Cadillac – och det fanns också en elbil från 1923 i ladan, med prestanda och funktioner som ställer många av dagens elbilar i skuggan.

Än en gång får vi bevis på att det döljer sig fantastiskt många ovanliga bilar ute i lador och förråd. En bilsamlare i Texas ska nu sälja fem klassiska bilar från mellankrigstiden på auktion. De förväntas vara värda nästan sex miljoner kronor.

"Att öppna dörrarna, se bilarna täckta av smuts, orörda i åratal... Det är som att vara i en tidsmaskin", säger Antonio Brunet, som grundat Motostalgia Auctions, till Fox News.

En av bara fyra byggda Cadillac 370B Victoria –och den enda med V12-motor – ska säljas på auktion.

Bortglömd prototyp

Denna Cadillac 370B V12 Victoria Convertible användes som prototyp för att visa cheferna för märket så de kunde ta beslut om att sätta den lyxiga cabrioleten i serieproduktion. Den här bortglömda och smutsiga bilen kan inbringa så mycket som tre miljoner kronor på auktionen. 

Ytterligare två Cadillacbilar fanns i ladan: en 370C V12 Town Coupe från 1933 och en Series 90 V16 Fleetwood Limousine från 1938. Dessutom fanns en REO Model G Boattail Roadster/Sedan Tonneau från 1908.

Dåtidens Volkswagen E-Golf? Bilarna ägs av en man som flyttade till Texas på 1970-talet. Han hade tänkt renovera bilarna men hade inte tid.

Bortglömda elbilen från 1923

Med tanke på dagens diskussioner om elbilar kan en av fyndbilarna från ladan säkert väcka uppmärksamhet: en Milburn Electric 27L från 1923. Den ägdes av en advokat som tog emot den som betalning.

"På 1910- och 1920-talet byggde företag som Milburn och Detroit Electric väldigt konkurrenskraftiga elbilar. Milburn hade en flotta av taxibilar i New York. Det var väldigt framgångsrikt. Men GM köpte företaget 1924 och monterade ned fabriken så att bilarna inte skulle konkurrera med deras egna bilar", säger Jack, som äger bilarna och inte vill avslöja sitt efternamn, till Fox News.

Köptes upp av GM – och försvann

Elbilarna under mellankrigstiden var förstås tysta och lokalt utsläppsfria redan då, men precis som idag fanns problem med laddinfrastrukturen och räckvidden. Milburn Wagon Company i Ohio började bygga bilar 1914 och just den här modellen hade utbytbart batteripaket för att snabbt kunna köra vidare utan att behöva ladda.

Till skillnad från dagens bilar hade Milburn 27L fyra växlar framåt och två bakåt. GM köpte alltså upp företaget under 1920-talet och efter några år hade varumärket försvunnit – vid det laget hade infrastrukturen för bensinbilar blivit betydligt bättre än för elbilar. President Woodrow Wilson gillade Milburn och körde omkring med sin elbil från 1918 på Vita Husets område. Den modellen hade en maxfart på 50 km/h och en räckvidd på 16 mil (100 miles).

Batteripaketet i denna Milburn kunde snabbt bytas ut för att föraren inte skulle behöva vänta på att ladda fullt.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
Jag tycker biltillverkarna ska satsa mer på elbilar, som man gjorde redan under 1920-talet!
297
40