Slår tillbaka mot dieselhatarna: ”Det är struntprat”

Det finns mycket kvar att göra för att sänka förbrukningen och höja effekten i vanliga förbränningsmotorer – åtminstone enligt Volkswagen, som nu presenterar flera viktiga motornyheter. Bland annat en helt ny W12-motor för Bentley och Audi.
Annons

Det finns fortfarande mycket att göra för att effektivisera vanliga förbränningsmotorer, enligt Heinz-Jakob Neusser, som är chef för utveckling av drivlinor i Volkswagengruppen. Högeffektiva motorer i kombination med dubbelkopplingsväxellådan DSG kommer vara ”oumbärliga” under de kommande åren, säger han.

En av de största nyheterna är att dieselmotorer blir alltmer högvarviga. Det kan göras med hjälp av så kallad E-boost-teknik – elektrisk turboteknologi, i kombination med bättre temperaturkontroll i motorn och nya material. På så sätt kan en högvarvig dieselmotor ge 100 kW eller 136 hästkrafter per liter.

Samtidigt har dieselmotorer fått mycket kritik på sistone för utsläppen. Det kan handla om högre trängselskatt för dieselbilister eller att helt enkelt förbjuda dieselbilar.

”Som ni alla vet har den här motortypen kritiserats för att bidra till dålig luftkvalitet i städerna. Ärligt talat är det struntprat. Att demonisera dieselmotorn innebär att motarbeta målen med att skydda klimatet”, sa Heinz-Jakob Neusser under konferensen enligt Car and Driver

Volkswagen Passat GTR dyker upp på sajten – prestandaversion med 280 hästar
Audi tillverkar syntetisk diesel från sol, vind och vatten
Slår tillbaka mot dieselhatarna:

Trecylindrig motor med 272 hästar

En annan viktig del i att sänka koldioxidsiffran, åtminstone på papperet, är trecylindriga motorer. Volkswagen planerar bland annat en 1,0-liters trecylindrig bensinmotor som har både E-boost-teknik och en monoscrollturbo vilket ger 272 hästkrafter och 270 Nm.

”Ett trevligt exempel på precis hur mycket potential som förbränningsmotor fortfarande har”, säger Heinz-Jakob Neusser.

Storbråk i Volkswagens ledning – Winterkorn mot Piëch
VW Golf R 400 blir verklighet – kan ge över 400 hk
Slår tillbaka mot dieselhatarna:

W12-motorn är inte död – tvärt om

Motornyheten som har fått mest uppmärksamhet och som kanske också ligger närmast serieproduktion är Volkswagens nya W12-motor. Det har ryktats om att bland andra BMW ska lägga ned utvecklingen av tolvcylindriga motorer för att istället satsa på V8-motorer, men nu visar alltså Volkswagen att tolvorna ska finnas kvar hos Audi och Bentley.

Den nya W12 TSI-motorn har direktinsprutning och två twinscroll-turboaggregat samt stopp/start-system och ett oljesystem som också ska fungera vid terrängkörning (för att passa i Bentleys nya suv). Motorn har också ett adaptivt ”fjädringssystem” som motverkar vibrationer, och cylinderavstängning vilket gör motorn sexcylindrig när alla tolv cylindrar inte behövs.

Resultatet är en effekt på 608 hästkrafter vid 6.000 r/min och ett vridmoment på 900 Nm vid 1.500–4.500 r/min. Utsläppen ska enligt Volkswagen hamna på under 250 gram per kilometer medan 0–100 km/h i vissa modeller ska gå på mindre än fyra sekunder.

Förutom Bentleys modeller ska W12-motorn erbjudas i nästa generation Audi A8.

Intervju: Ferdinand Piëch om fyrhjulsdrift – avslöjar också sitt privata garage
Biltillverkarna: Straffskatt på diesel ökar utsläppen
Annons
Annons
Rulla till toppen