Nu svarar Volkswagen på kritiken – är du drabbad?

Om du råkar ut för problem med kamkedjan i din Volkswagen, Skoda eller Audi kan det bli riktigt dyrt – och problemen är vanligare än du tror. Nu svarar Volkswagen på den mycket hårda kritiken från Motormännen.
Annons

De drabbade modellerna

Volkswagen Polo, Golf, Beetle, Jetta, Tiguan, Touran och Passat
Audi A1 och A3 (där motorfamiljen kallas TFSI)
Skoda Fabia, Yeti, Rapid, Superb och Octavia
Källa: Motormännen

Volkswagen har länge haft problem med kamkedjan i modeller med 1,2 TSI- och 1,4 TSI-motorerna, något som diskuterats bland annat i vårt motorforum Zatzy. En kamkedja ska normalt inte behöva bytas ut över huvud taget, till skillnad mot kamremmar, men hos Volkswagen är det mycket vanligt med kamkedjeproblem, skriver Motormännen.

Både Trygg-Hansa, Länsförsäkringar och Folksam känner igen problemet, som enligt Volkswagen beror på att en underleverantör har levererat felaktiga kamkedjor.

”Vi har observerat att en stor del av de drabbade bilarna har luckor i servicehistoriken, eller har servats enligt Volkswagens Longlife-program som enligt vår mening inte fungerar om bilen körs korta sträckor, vilket många bilar gör”, säger Stefan Brala, specialist på motorförsäkringar på Trygg-Hansa till Motormännen.

• Har du själv haft problem med din Volkswagen, Seat, Skoda eller Audi? Sätt betyg på din bil

Intervju: Ferdinand Piëch om fyrhjulsdrift – avslöjar också sitt privata garage

För att inte drabbas av kamkedjehaveri vill Volkswagen att ägarna servar sina bilar enligt plan, och helst hos en auktoriserad verkstad. Om bilen inte servas på märkesverkstad måste bilägaren själv bevisa att bilen är servad på ett fackmannamässigt sätt.

”Vi tar ytterst seriöst på det här och är medvetna om att det funnits frågor kring kamkedjor relaterade till framförallt 1,4 TSI-motorer i några av våra modeller från Volkswagen, Audi och Skoda”, säger Magnus Videquist, servicechef på Volkswagen Group Sverige i ett pressmeddelande.

”Samtidigt anser vi att vi har en tydlig hantering av frågorna. Men har vi missat och det finns fall där kunder inte fått den hjälp de borde ha fått ska vi givetvis gå till botten med det. Vår främsta ambition är nöjda kunder, det är något som vår organisations framgång är helt beroende av.”

Läs artikeln om problemen hos Motormännen
Läs hela Volkswagens pressmeddelande


VW:s problem med DSG växer – vilket gynnar Aisin
Mätarfiffel omsätter miljonbelopp: "Finns inget 100-procentigt skydd"
Annons
Annons
Rulla till toppen