Lyssna på Zagato Mostro – det vackra monstret

En bil som är designad för att vara snabb blir automatiskt vacker. Den första Maserati 450 S Coupe Zagato från 1957 – kallad för ”Monster” – byggdes för race men modifierades för gatbruk. Nu premiärvisar designhuset Zagato en modern version av Monstro, som bara ska tillverkas i fem exemplar. Och tyvärr, alla är redan sålda. Se videon och lyssna på härliga V8-ljudet.
Annons

Maserati 450 S Le Mans ”Costin Coupe” var konstruerad som ett hemligt vapen med ett enda syfte – att vinna 24-timmars på Le Mans 1957. Stirling Moss engagerades som förare och den hala racekarossen byggdes av Carrozzeria Zagato och designern Frank Costin under endast två veckor.

Men tyvärr blev det allt för korta förberedelser och Maseratis båda bilar bröt med tekniska bekymmer. Motorn kunde man dock inte klaga på, V8:an på 4,5 liter hade dubbla överliggande kamaxlar och gav nästan 400 hk – en svindlande siffra på den tiden. Mekanikerna gav bilen smeknamnet ”Il Monstro”, den italienska benämningen för ”Monstret”.

Racebilen från Le Mans hamnade i förråd men året därpå lyckades amerikanen Byron Staver övertyga Maserati om att bygga om vagnen till en gatlegal version. Därmed hade man också skapat en unik bil som med sin proveniens skulle ge ett astronomiskt högt pris, om den kom ut på marknaden. Maserati byggde bara tio exemplar av 450 S, i slutet av 50-talet.

Idén med att gå från racebil till gatan är något som designkonsulterna på Zagato nu bygger vidare på. Som vi har sett tidigare här på sajten har Zagato de senaste åren samarbetat med bland annat Aston Martin, Alfa Romeo, BMW och Fiat. Ibland konceptbilar, ibland små serier av specialmodeller för bilsamlarna.

Precis som Maserati 450 S ”Monstro” från 1957 endast var byggd för racing så är konceptbilen Zagato Maserati Mostro utvecklad i samma anda. Racebil, men med uppenbara möjligheter att bli gatlegal. Zagato Carrozzeria ska bygga fem exemplar av bilen och alla är redan sålda – till vilket pris avslöjar varken Zagato eller Maserati.

Grundstommen i Zagato Maserati Mostro är byggd kring ett ”badkar” kolfiberarmerad epoxiplast och höghållfasta stålprofiler. Den exteriöra karossen är byggd i kolfiber och inget annat. Drivlinan hämtas från Maserati men vi får inte reda på mycket mer än att motorn har torrsump.

Andra viktiga tekniska uppgifter från pressreleasen är ”stora bromsar” och 19-tums fälgar, samt 255/40R19 däck fram och 295/35R19 bak.

Zagatos nya hyllning till Maserati ska premiärvisas under ”Concorso d’Eleganza Villa d’Este” i norra Italien, vid Comosjön (Lago di Como). Det är en bil- och motorcykelträff för fordon med speciell design och varje år koras skönhetsvinnare. Här samlas gräddan av eliten och vi vet att fler biltillverkare har tagit fram specialmodeller, inte minst ryktas det om en eller till och med flera konceptbilar från BMW i år.

Konceptbilen Zagato Maserati Mostro vet vi ännu så länge inte så mycket om. Men mer lär bli känt under helgen när ”Concorso d’Eleganza Villa d’Este” sätter igång, vid Comosjön. Till dess kan vi njuta av filmen, ljudet och bilderna av Zagatos senaste skapelse.

 

Missa inte läsning:

Aston Martin AM310 visar nya DBS

 

Lyssna på Zagato Mostro – det vackra monstret

Lyssna på Zagato Mostro – det vackra monstret

Lyssna på Zagato Mostro – det vackra monstret

Lyssna på Zagato Mostro – det vackra monstret

Lyssna på Zagato Mostro – det vackra monstret

Lyssna på Zagato Mostro – det vackra monstret

Annons
Annons
Rulla till toppen