Nu är det slutkört för gashydraulisk fjädring hos Citroën

Citroën väljer att skrota det klassiska systemet som räddade livet på presidenten.

Nu är det slutkört för gashydraulisk fjädring hos Citroën
Citroën ska spara pengar genom att säga upp personal och dra in på dyra utvecklingsprojekt – bland annat den karaktäristiska, gashydrauliska fjädringen. De nya DS-modellerna har konventionell fjädring.

Citroën har länge varit förknippat med den gashydrauliska fjädringen, som fanns i den futuristiska Citroën DS på 1950-talet och som sedan dess lockat med mjuk gång även på dålig väg. Men nu ska systemet skrotas – det är helt enkelt för dyrt.

Citroën C5 blir sist ut med det hydrauliska fjädringssystemet. Exakt vad som ska ersätta gasfjädringen är än så länge hemligt men elektroniskt kontrollerade stötdämpare kan göra i princip samma jobb som hydraulisk fjädring till en bråkdel av priset.

"Gashydraulisk fjädring kostar väldigt mycket utan att ge så stora fördelar. Vi siktar fortfarande på att vara bäst på komfort, men i framtiden gör vi det med annan teknik än gashydraulik", säger en källa till Automotive News.

Uppgifterna att Citroën till slut väljer att sluta utveckla fjädringen kommer samtidigt som det nya märket DS lanseras hårt i bland annat Sverige. Märket hämtar namnet från den klassiska DS-modellen men har alltså inte gashydraulisk fjädring – toppmodellen DS5 har ett fjädringssystem från tyska ZF.

Det smarta fjädringssystemet i Citroën DS ska enligt uppgift ha räddat livet på Frankrikes president Charles de Gaulle, som 1962 utsattes för ett mordförsök när han satt i baksätet på en DS. Trots att terroristerna skjutit sönder två av däcken kunde bilen köras vidare.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
Jag tycker absolut att Citroën borde fortsätta med gashydraulisk fjädring.
628
77