De närmaste fem åren siktar Mazda på att göra bensinmotorerna hela 50 procent effektivare, avslöjar Kenichiro Saruwatari, som är forsknings- och utvecklingschef för Mazda i Europa.
Dagens bensinmotorer har en effektivitet på omkring 40 procent, men Mazda ska alltså vidareutveckla bensinmotorerna för att uppnå en effektivitet på 60 procent, skriver Autocar.
Provkörd: Mazda MX-5 – Miata är bättre än någonsin!
Det viktigaste som Mazda satsar på är att antända bensinen med hjälp av kompression och inte med hjälp av en gnista – som i dieselmotorer. Det innebär att kompressionen höjs från 14:1 till 18:1. Ett följdproblem blir då att Mazda måste utveckla ett extremt noggrant system som övervakar förbränningsprocessen för att undvika knackningar.
En annan viktig del i att sänka förbrukningen är att minska värmeförlusterna i avgassystemet, där omkring 30 procent av bränsleenergin annars kan gå förlorad. Kenichiro Saruwatari vill inte avslöja exakt hur det här ska göras men säger att ”vi tittar på flera olika lösningar”.
De kommande åren ska Mazda sänka koldioxidutsläppen för en genomsnittlig modell med andra generationens Skyactiv-motorer till 80 gram per kilometer, men på ännu längre sikt är det enligt märket inte omöjligt att nå 50 gram per kilometer med tredje generationens Skyactiv-motorer.
Storsatsningen på bensinmotorer kan bli viktig framför allt i Europa, där flera städer nu överväger att begränsa eller förbjuda körning med dieselbilar på grund av utsläppen.