Officiell: Audi A4 kommer i helt ny generation

Nej, det är ingen facelift – det är en ny A4! Efter både spionbilder, rykten och smygvisningar visar nu Audi upp bilen som måste slå 3-serie, C-klass och S60. Här är tio fakta du behöver ha koll på.
Annons

Ingen uppknäppt skjorta här inte

Audi A4 ska se ”mer formell” ut än konkurrenterna BMW 3-serie, Mercedes C-klass och Volvo S60. Som vanligt hos Audi tar den nya modellen inga större steg designmässigt. Utseendet förnyas försiktigt men Audiköparna lär känna igen sig.

Spionbilder: Audi A4 siktad nästan helt omaskerad – så ser den ut
Audi A5 kommer strax efter A4 – så kan den se ut
Audi avslutar produktionen av RS 4 Avant, RS 5 och RS 5 Cabriolet
Officiell: Audi A4 kommer i helt ny generation

Halare än Toyota Prius

En av skillnaderna som kanske inte syns jämfört med förra modellen, men som definitivt lär märkas, är att luftmotståndet sänkts. Undersidan är till stor del platt och bakpartiet har modifierats för att sänka Cd-värdet till 0,23 (0,26 för Avant). Som jämförelse har Toyota Prius ett Cd-värde på 0,25.

Officiell: Audi A4 kommer i helt ny generation

Lättare – men inte så mycket större

Visst, Audi A4 har vuxit en del på nästan alla ledder, men inte så mycket: 2,5 centimeter på längden och 1,6 centimeter på bredden. Axelavståndet är 1,2 centimeter längre.

Men viktigare är att Audi A4 är upp till 120 kilo lättare än föregångaren, tack vare den smarta MLB-plattformen. Exempelvis väger stolarna nio kilo mindre än i gamla modellen och den manuella växellådan är hela 16 kilo lättare.

Den nya A4-modellen ska vara rymligare på insidan. Kombiversionen Avant sväljer 505 liter – motsvarande siffra för BMW 3-serie Touring är 495 liter medan Mercedes C-klass kombi lastar 490 liter.

Officiell: Audi A4 kommer i helt ny generation
Infotainmentsystemet MMI har fått en uppdatering med ny skärm som ser ut som en pekskärm, men den går inte att trycka på. Istället sköts systemet precis som tidigare med kontrollvredet och pekplattan på mittkonsolen. Skärmen är 1,3 centimeter tjock jämfört med en iPad Air som är 0,75 centimeter tjock.

Tillvalslistan är lika lång som vanligt

Audi lär bjuda på mer utrustning än någonsin som standard, men märket är ju också experter på att erbjuda många intressanta, och i vissa fall dyra, tillval.

Här finns till exempel digitala instrument med en 12,3-tumsskärm (som vi sett i TT och Q7), trådlös laddning för smarta mobiler, ljudsystem från Bang & Olufsen, underhållningspaket i baksätet med surfplattor och 4g-anslutning.

Autobromssystemet Pre Sense City är standard. Det kan bromsa bilen i farter upp till 85 km/h och helt förhindra en olycka i farter upp till 40 km/h.

Den adaptiva farthållaren följer bilen framför och kan bromsa ned till stillastående. Kökörningsassistenten kan styra bilen i farter upp till 65 km/h om vägen har tillräckligt tydliga filmarkeringar.

Film: Så överlägsen är autobromsen i Volvo XC90
Officiell: Audi A4 kommer i helt ny generation

Starkare och snålare

Numera sitter det en 1,4-litersmotor i instegsversionen av A4, med 150 hästkrafter. För dig som vill ha mer kraft finns 2,0 TFSI med 190 eller 252 hästkrafter.

Om du inte har något emot dieselknatter finns fyrcylindriga 2,0 TDI med 150 eller 190 hästkrafter samt V6-alternativet 3,0 TDI med 218 eller 272 hästkrafter.

Fyrhjulsdrift finns som tillval i 2,0 TFSI med 252 hästar och i 2,0 TDI med 190 hästar, och det är standard i 3,0 TDI med 272 hästar.

Sent 2016 kommer också en gasversion av A4 Avant med tilläggsnamnet G-tron. Förmodligen kan vi också förvänta oss en laddhybrid.

Alla motoralternativ med förbrukningsuppgifter finns här nedan.

BMW försöker igen med ny hybrid – 330e lanseras 2016
Mercedes C-Klass som plug-in hybrid – svenska priser klara
Volkswagen Passat GTE – sportig, supersnål laddhybrid
Officiell: Audi A4 kommer i helt ny generation

Snålaste sexan i världen?

Du som läser noggrant i rutan med motoralternativ här nedan ser att Audi A4 får två olika motorer med lika mycket vridmoment: fyrcylindriga 2,0 TDI och sexcylindriga 3,0 TDI.

Skillnaden är, förutom gångkulturen som lär vara mjukare i V6-versionen, att kraften är mer utspridd i den senare. Där levereras vridmomentet mellan 1.250 och 3.750 r/min. I fyrcylindriga 2,0 TDI är motsvarande siffror 1.750–3.000 r/min.

Förbrukningen ska bara vara marginellt högre i V6-versionen och det gör den, enligt Audi, till världens snålaste sexcylindriga motor.

Officiell: Audi A4 kommer i helt ny generation

Gummisnoddslådan är borta

Gamla Audi A4 fanns med en steglös automatlåda som hette Multitronic, och som vissa tyckte hade lite av en ”gummisnoddskaraktär”. Den växellådan är nu borta. För dig som vill ha automatlåda finns en sjustegad dubbelkopplingslåda. Men inte i den starkaste V6-dieselversionen, som istället får en åttastegad, konventionell automatlåda med seglingsfunktion, som gör att motorn går på tomgång när föraren inte gasar.

Audi dödar den steglösa CVT-lådan – ersätter med DSG
Ford kan satsa på steglösa automatlådor – som Audi dömt ut
Officiell: Audi A4 kommer i helt ny generation

Audi är väldigt stolta över klimatanläggningen

Jo, det är sant. Den är helt nyutvecklad och den lyxigaste versionen har displayen för temperatursiffran inbyggd i själva temperaturskruven. Dessutom finns en närhetssensor som förstorar upp siffran när handen närmar sig.

Klimatanläggningen ska förbruka mindre energi och vara betydligt tystare än tidigare.

Officiell: Audi A4 kommer i helt ny generation

Den har Apple CarPlay och Android Auto

För dig som vill koppla in mobilen i bilen på ett smidigt sätt finns Audi Smartphone Interface, vilket innehåller både Apple CarPlay och Googles motsvarighet Android Auto.

När du kopplar in mobilen visas en del av apparna i bilens MMI-system. En del av apparnas funktioner tas bort för att de inte ska distrahera föraren.

Android Auto är Googles utmanare till Apple CarPlay
Vi testar Apple CarPlay: Stort steg framåt – men inte felfritt
Officiell: Audi A4 kommer i helt ny generation

Den kommer i höst

Premiär för Audi A4 blir senare i år. Vi återkommer när Audi släpper den officiella prislistan.

Audi A6 får ett lyft – ska locka tjänstebilister
Läs mer om Audi A6 Competition med superstark dieselmotor
Officiell: Audi A4 kommer i helt ny generation

Motorerna

Bensin

Modell Effekt Vridmoment 0–100 km/h Förbrukning Utsläpp
1,4 TFSI 150 hk 250 Nm 8,9 sek1) 4,9 l/100 km1) 114 g/km1)
1,4 TFSI Avant 150 hk 250 Nm 8,9 sek1) i u i u
2,0 TFSI 190 hk 320 Nm 7,3 sek1) 4,8 l/100 km1) 109 g/km1)
2,0 TFSI Avant 190 hk 320 Nm 7,5 sek1) 5 l/100 km1) 114 g/km1)
2,0 TFSI 252 hk 370 Nm 5,8 sek2) 5,7 l/100 km1) 129 g/km1)
2,0 TFSI Avant 252 hk 370 Nm 6 sek2) i u i u

Diesel

Modell Effekt Vridmoment 0–100 km/h Förbrukning Utsläpp
2,0 TDI 150 hk 320 Nm 8,7 sek1) 3,8 l/100 km3) 99 g/km3)
2,0 TDI Avant 150 hk 320 Nm 9 sek1) 4 l/100 km3) 104 g/km3)
2,0 TDI 190 hk 400 Nm 7,7 sek1) 4,1 l/100 km1) 107 g/km1)
2,0 TDI Avant 190 hk 400 Nm 7,9 sek1) 4,2 l/100 km1) 109 g/km1)
2,0 TDI Ultra 150 hk 320 Nm i u 3,7 l/100 km3) 95 g/km3)
2,0 TDI Ultra Avant 150 hk 320 Nm i u 3,8 l/100 km3) 99 g/km3)
3,0 TDI 218 hk 400 Nm i u 4,2 l/100 km3) 110 g/km3)
3,0 TDI Avant 218 hk 400 Nm i u 4,2 l/100 km3) 110 g/km3)
3,0 TDI 272 hk 600 Nm 5,3 sek2) 4,9 l/100 km2) 129 g/km2)
3,0 TDI Avant 272 hk 600 Nm 5,4 sek2) 5,1 l/100 km2) 134 g/km2)

Gas

Modell Effekt Vridmoment 0–100 km/h Förbrukning Utsläpp
G-tron Avant 170 hk 270 Nm i u <4 kg/100 km i u

1) Med automatlåda
2) Med fyrhjulsdrift och automatlåda
3) Med manuell låda

Officiell: Audi A4 kommer i helt ny generation

Officiell: Audi A4 kommer i helt ny generation

Officiell: Audi A4 kommer i helt ny generation

Officiell: Audi A4 kommer i helt ny generation

Officiell: Audi A4 kommer i helt ny generation

Officiell: Audi A4 kommer i helt ny generation

Officiell: Audi A4 kommer i helt ny generation

Officiell: Audi A4 kommer i helt ny generation

Officiell: Audi A4 kommer i helt ny generation

Officiell: Audi A4 kommer i helt ny generation

Officiell: Audi A4 kommer i helt ny generation

Officiell: Audi A4 kommer i helt ny generation

Officiell: Audi A4 kommer i helt ny generation

Officiell: Audi A4 kommer i helt ny generation

Officiell: Audi A4 kommer i helt ny generation

Officiell: Audi A4 kommer i helt ny generation

Officiell: Audi A4 kommer i helt ny generation

Officiell: Audi A4 kommer i helt ny generation

Officiell: Audi A4 kommer i helt ny generation

Officiell: Audi A4 kommer i helt ny generation

Officiell: Audi A4 kommer i helt ny generation

Officiell: Audi A4 kommer i helt ny generation

Officiell: Audi A4 kommer i helt ny generation

Officiell: Audi A4 kommer i helt ny generation

Officiell: Audi A4 kommer i helt ny generation

Officiell: Audi A4 kommer i helt ny generation

Officiell: Audi A4 kommer i helt ny generation

Officiell: Audi A4 kommer i helt ny generation

Officiell: Audi A4 kommer i helt ny generation

Annons
Annons
Rulla till toppen