Ingen uppknäppt skjorta här inte
Audi A4 ska se ”mer formell” ut än konkurrenterna BMW 3-serie, Mercedes C-klass och Volvo S60. Som vanligt hos Audi tar den nya modellen inga större steg designmässigt. Utseendet förnyas försiktigt men Audiköparna lär känna igen sig.
Audi A5 kommer strax efter A4 – så kan den se ut
Audi avslutar produktionen av RS 4 Avant, RS 5 och RS 5 Cabriolet
Halare än Toyota Prius
En av skillnaderna som kanske inte syns jämfört med förra modellen, men som definitivt lär märkas, är att luftmotståndet sänkts. Undersidan är till stor del platt och bakpartiet har modifierats för att sänka Cd-värdet till 0,23 (0,26 för Avant). Som jämförelse har Toyota Prius ett Cd-värde på 0,25.
Lättare – men inte så mycket större
Visst, Audi A4 har vuxit en del på nästan alla ledder, men inte så mycket: 2,5 centimeter på längden och 1,6 centimeter på bredden. Axelavståndet är 1,2 centimeter längre.
Men viktigare är att Audi A4 är upp till 120 kilo lättare än föregångaren, tack vare den smarta MLB-plattformen. Exempelvis väger stolarna nio kilo mindre än i gamla modellen och den manuella växellådan är hela 16 kilo lättare.
Den nya A4-modellen ska vara rymligare på insidan. Kombiversionen Avant sväljer 505 liter – motsvarande siffra för BMW 3-serie Touring är 495 liter medan Mercedes C-klass kombi lastar 490 liter.
Tillvalslistan är lika lång som vanligt
Audi lär bjuda på mer utrustning än någonsin som standard, men märket är ju också experter på att erbjuda många intressanta, och i vissa fall dyra, tillval.
Här finns till exempel digitala instrument med en 12,3-tumsskärm (som vi sett i TT och Q7), trådlös laddning för smarta mobiler, ljudsystem från Bang & Olufsen, underhållningspaket i baksätet med surfplattor och 4g-anslutning.
Autobromssystemet Pre Sense City är standard. Det kan bromsa bilen i farter upp till 85 km/h och helt förhindra en olycka i farter upp till 40 km/h.
Den adaptiva farthållaren följer bilen framför och kan bromsa ned till stillastående. Kökörningsassistenten kan styra bilen i farter upp till 65 km/h om vägen har tillräckligt tydliga filmarkeringar.
Starkare och snålare
Numera sitter det en 1,4-litersmotor i instegsversionen av A4, med 150 hästkrafter. För dig som vill ha mer kraft finns 2,0 TFSI med 190 eller 252 hästkrafter.
Om du inte har något emot dieselknatter finns fyrcylindriga 2,0 TDI med 150 eller 190 hästkrafter samt V6-alternativet 3,0 TDI med 218 eller 272 hästkrafter.
Fyrhjulsdrift finns som tillval i 2,0 TFSI med 252 hästar och i 2,0 TDI med 190 hästar, och det är standard i 3,0 TDI med 272 hästar.
Sent 2016 kommer också en gasversion av A4 Avant med tilläggsnamnet G-tron. Förmodligen kan vi också förvänta oss en laddhybrid.
Alla motoralternativ med förbrukningsuppgifter finns här nedan.
Mercedes C-Klass som plug-in hybrid – svenska priser klara
Volkswagen Passat GTE – sportig, supersnål laddhybrid
Snålaste sexan i världen?
Du som läser noggrant i rutan med motoralternativ här nedan ser att Audi A4 får två olika motorer med lika mycket vridmoment: fyrcylindriga 2,0 TDI och sexcylindriga 3,0 TDI.
Skillnaden är, förutom gångkulturen som lär vara mjukare i V6-versionen, att kraften är mer utspridd i den senare. Där levereras vridmomentet mellan 1.250 och 3.750 r/min. I fyrcylindriga 2,0 TDI är motsvarande siffror 1.750–3.000 r/min.
Förbrukningen ska bara vara marginellt högre i V6-versionen och det gör den, enligt Audi, till världens snålaste sexcylindriga motor.
Gummisnoddslådan är borta
Gamla Audi A4 fanns med en steglös automatlåda som hette Multitronic, och som vissa tyckte hade lite av en ”gummisnoddskaraktär”. Den växellådan är nu borta. För dig som vill ha automatlåda finns en sjustegad dubbelkopplingslåda. Men inte i den starkaste V6-dieselversionen, som istället får en åttastegad, konventionell automatlåda med seglingsfunktion, som gör att motorn går på tomgång när föraren inte gasar.
Ford kan satsa på steglösa automatlådor – som Audi dömt ut
Audi är väldigt stolta över klimatanläggningen
Jo, det är sant. Den är helt nyutvecklad och den lyxigaste versionen har displayen för temperatursiffran inbyggd i själva temperaturskruven. Dessutom finns en närhetssensor som förstorar upp siffran när handen närmar sig.
Klimatanläggningen ska förbruka mindre energi och vara betydligt tystare än tidigare.
Den har Apple CarPlay och Android Auto
För dig som vill koppla in mobilen i bilen på ett smidigt sätt finns Audi Smartphone Interface, vilket innehåller både Apple CarPlay och Googles motsvarighet Android Auto.
När du kopplar in mobilen visas en del av apparna i bilens MMI-system. En del av apparnas funktioner tas bort för att de inte ska distrahera föraren.
Vi testar Apple CarPlay: Stort steg framåt – men inte felfritt
Den kommer i höst
Premiär för Audi A4 blir senare i år. Vi återkommer när Audi släpper den officiella prislistan.
Läs mer om Audi A6 Competition med superstark dieselmotor
Motorerna
Bensin
Modell | Effekt | Vridmoment | 0–100 km/h | Förbrukning | Utsläpp |
1,4 TFSI | 150 hk | 250 Nm | 8,9 sek1) | 4,9 l/100 km1) | 114 g/km1) |
1,4 TFSI Avant | 150 hk | 250 Nm | 8,9 sek1) | i u | i u |
2,0 TFSI | 190 hk | 320 Nm | 7,3 sek1) | 4,8 l/100 km1) | 109 g/km1) |
2,0 TFSI Avant | 190 hk | 320 Nm | 7,5 sek1) | 5 l/100 km1) | 114 g/km1) |
2,0 TFSI | 252 hk | 370 Nm | 5,8 sek2) | 5,7 l/100 km1) | 129 g/km1) |
2,0 TFSI Avant | 252 hk | 370 Nm | 6 sek2) | i u | i u |
Diesel
Modell | Effekt | Vridmoment | 0–100 km/h | Förbrukning | Utsläpp |
2,0 TDI | 150 hk | 320 Nm | 8,7 sek1) | 3,8 l/100 km3) | 99 g/km3) |
2,0 TDI Avant | 150 hk | 320 Nm | 9 sek1) | 4 l/100 km3) | 104 g/km3) |
2,0 TDI | 190 hk | 400 Nm | 7,7 sek1) | 4,1 l/100 km1) | 107 g/km1) |
2,0 TDI Avant | 190 hk | 400 Nm | 7,9 sek1) | 4,2 l/100 km1) | 109 g/km1) |
2,0 TDI Ultra | 150 hk | 320 Nm | i u | 3,7 l/100 km3) | 95 g/km3) |
2,0 TDI Ultra Avant | 150 hk | 320 Nm | i u | 3,8 l/100 km3) | 99 g/km3) |
3,0 TDI | 218 hk | 400 Nm | i u | 4,2 l/100 km3) | 110 g/km3) |
3,0 TDI Avant | 218 hk | 400 Nm | i u | 4,2 l/100 km3) | 110 g/km3) |
3,0 TDI | 272 hk | 600 Nm | 5,3 sek2) | 4,9 l/100 km2) | 129 g/km2) |
3,0 TDI Avant | 272 hk | 600 Nm | 5,4 sek2) | 5,1 l/100 km2) | 134 g/km2) |
Gas
Modell | Effekt | Vridmoment | 0–100 km/h | Förbrukning | Utsläpp |
G-tron Avant | 170 hk | 270 Nm | i u | <4 kg/100 km | i u |
1) Med automatlåda
2) Med fyrhjulsdrift och automatlåda
3) Med manuell låda