Så många miljarder betalar biljättarna för karttjänsten

Nu går biljättarna ihop för att hinna före teknikföretagen.
Annons

Det har varit extremt viktigt för biltillverkarna att lägga beslag på karttjänsten Here, som ägs och drivs av Nokia. Att bygga en helt egen karttjänst är både dyrt och tidsödande. Detaljerade kartor är också viktigt för att kunna utveckla förarlösa bilar.

För att inte taxitjänsten Uber eller någon annan ska kunna lägga beslag på Here har BMW, Audi och Mercedesägaren Daimler nu gått ihop och köpt Here för 26 miljarder kronor. De tre tyska biltillverkarna äger lika stora delar av Here och ingen av dem ska försöka få majoritet.

Därför krigar biltillverkarna om att köpa Nokias karttjänst
Fantastisk navigator hade många rätt redan 1985
Så många miljarder betalar biljättarna för karttjänsten
Karttjänsten Here har en ”virtuell vy” som visar exakt var hotellen, butikerna och museerna finns på gatan.

”Digitala kartor med hög precision är en viktig del i framtidens mobilitet. Med övertagandet av Here vill vi säkra oberoendet för den här centrala tjänsten för alla biltillverkare, leverantörer och kunder i andra branscher”, säger Dieter Zetsche, styrelseordförande i Daimler.

Att utveckla nya assistanssystem och på sikt också förarlösa bilar blir betydligt enklare med detaljerade kartor. Kartorna kan också användas för att sänka förbrukningen eftersom bilen kan förutse exempelvis uppförsbackar och rondeller, och anpassa exempelvis växellådan.

Nokia har de senaste åren haft mycket svårt att slå sig in på marknaden för smarta mobiler men med karttjänsten Here satt den tidigare mobiljätten alltså på en guldgruva.

Ny gps-teknik ger precision på bara några centimeter
Kartbilar från Apple snart i Sverige – har du sett dem på vägarna?
Annons
Annons
Rulla till toppen