Vi provkör Skoda Octavia RS230: ”Mer av allt”

Skoda har vidareutvecklat sitt sportiga RS-koncept med nya Skoda Octavia RS230 och utvecklingsgänget har jobbat efter devisen ”lite mer av allt”. Thomas Berggren är just nu på Slovakia Ring utanför Bratislava och provkör.
Annons

Vi provkör Skoda Octavia RS230:
”Bilen är lättkörd och den trivs bra på den lätt kuperade banan”, säger Thomas Berggren om nya Skoda Octavia RS230.
Vi provkör Skoda Octavia RS230:
Thomas Berggren har provkört Skoda Octavia RS230.

Utvecklingsgänget bakom nya Skoda Octavia RS230 har jobbat efter devisen ”lite mer av allt”. Fler hästkrafter (10 stycken), mer vridmoment (30 Nm) och förbättrat chassi. Dessutom mer ögongodis i kupén. auto motor & sports Thomas Berggren har just provkört på Slovakia Ring utanför Bratislava.

Hej Thomas, hur går det?
”Tack bra. Vi har inlett med några lugna varv, det är många bilar på banan och alla kör inte riktigt så exemplariskt som man kanske hade önskat. Men det går alldeles utmärkt ändå att känna att bilen är lättkörd och att den trivs bra på den lätt kuperade banan.”

Vad är det som skiljer från ”vanliga Octavia RS”?
”Förutom mer effekt och mer vridmoment samt ytterligare förbättrat chassi är det ögongodis och mer styling. Men det viktigaste syns inte, den här RS-modellen är Skodas första med en elektroniskt styrd diffspärr (en lamelldiff) vilket ger bättre och snabbare, mer exakt instyrning plus bättre grepp i kurvorna. Roligare, säkrare körning helt enkelt.”

Vi provkör Skoda Octavia RS230:
Thomas fick även åka högerstol med rallyföraren Pontus Tidemand bakom ratten.

Fler nyheter?
”En del nya och snygga detaljer i kupén som hjälper upp intrycket av bilen. Skoda Octavia är ju normalt en ganska försiktigt utsmyckad bil, rent av lite anonym, så de sportiga attributen har en god effekt på utseendet”.

Körintryck?
”Mer effekt och den fina diffen hjälper en bra bil att bli bättre, kan man säga. Just de extra hästarna och vridmomentet på låga varv samt chassiförbättringarna gör körningen lite mer lustfyllt. Bilen svänger in snabbare och understyr inte lika mycket tack vare lite mjukare fjädring fram samt styvare bakaxel.”

Hur stor är skillnaden mot den enklare RS-modellen?
”Svårt att säga när man inte har den motorsvagare RS att jämföra med, vid samma testtillfälle. Men generellt, efter att ha kört olika koncernsystrar med varierande motoreffekter genom åren, är ändå min känsla att RS230 är mer körglad än den version som säljs i Sverige idag. Och det är här det börjar bli lite tråkigt. Nya RS230 är nämligen inte tänkt att säljas i Sverige, den blir för dyr tycker Skodas ledning i Sverige. Men de är samtidigt beredda att ompröva beslutet om efterfrågan blir stor.”

Annars, finns RS230 att köpa utanför Sverige och vad kostar den?
”Ja, den säljs i hela Europa (utom i Sverige), så särskilt svårt att få tag i den blir det ju inte. En vanlig privatimport så är saken klar. Priset för RS 230 är 33.490 Euro.”

Vi provkör Skoda Octavia RS230:
Förutom mer effekt, vridmoment och förbättrat chassi bjuder nya SKoda Octavia RS230 på ögongodis och mer styling.
Annons
Annons
Rulla till toppen