405 kg, 215 hk och 14.000 rpm – maximalt bus!

Vad händer om man sammanför det bästa från motorcykel och bil? Enligt Honda får man det här, en 1,0-liters V4-motor som ger 215 hk och går att varva till 14.000 rpm, 405 kilos vikt och föraren placerad i mitten, som en formelbil. Vad väntar ni på? Sätt igång och producera.
Annons

Alla tänker kanske inte på det men Hondas produktsortiment har en otrolig bredd. Allt från små elverk till gräsklipparmotorer, utombordare, mopeder, motorcyklar, bilar och även flygplan.

Den här bredden vill Honda spegla genom att vända upp och ner på alla invanda begrepp och sudda ut gränsen mellan bil och motorcykel. ”Honda Project 2&4” är ett namn som syftar på kombinationen av två och fyra hjul till ett fordon som kombinera det bästa från dessa två världar.

V4-motorn på 1,0 liter är hämtade från racingen, fast den tvåhjuliga MotoGP. RC213V har justerats ner för att inte bli fullt så hysterisk i sin karaktär men ger ändå 215 hk vid 13.000 rpm (en litereffekt på 215 hk, alltså!) och går att varva upp till 14.000 rpm. Maximala vridet är inte så högt, 118 Nm, och toppen ligger så högt som 10.500 rpm. Typiska motorcykelsiffror, med andra ord. Transmissionen är en sexstegad dubbelkopplingslåda.

Honda Project 2&4 är endast 304 centimeter lång och för att föraren ska få plats är stolen flyttad ut mot vänstersidan och sitter därmed bredvid mittmotorn. Bredden är hela 182 centimeter och höjden blygsamma 99 centimeter. Det kompakta formatet och lätta mc-komponenterna gör att hela bilen inte väger mer än 405 kilo.

Kan då den här konceptbilen bli verklighet? Honda lyssnar förstås noga på reaktionerna under Frankfurtsalongen och att bygga en mindre serie med RC213V vore inte omöjligt, även med en hög prislapp skulle de exemplaren gå att sälja till bilsamlare. Det finns en gatversion av V4-motorn, RC213V-S, som skulle vara betydligt billigare i serieproduktion då den redan tillverkas för motorcyklar. Tjata på Honda, vet ja!

405 kg, 215 hk och 14.000 rpm – maximalt bus!

405 kg, 215 hk och 14.000 rpm – maximalt bus!

405 kg, 215 hk och 14.000 rpm – maximalt bus!

405 kg, 215 hk och 14.000 rpm – maximalt bus!

405 kg, 215 hk och 14.000 rpm – maximalt bus!

Annons
Annons
Rulla till toppen